OT: Opět Česká pošta - v kombinaci se socialkou
RV
vicek.radek na cpost.cz
Středa Srpen 17 11:38:24 CEST 2011
Vzhledem k tomu, ze pri outsoursingu tisku, ktere pro firmy i urady
delame, prichazim velmi pravidelne do styku s IS techto spolecnosti a to
uz skoro 20 let, tak mam vcelku realny obrazek o tom jak to vypada.
Mohu zodpovedne prohlasit, ze u 95% zakazniku (bez ohledu na to zda je
to soukrommy nebo statni sektor) je to tragedie - myslim tim skutecny
pravek.
Nezanedbatelne procento provozuje jak tomu rikam excel-brainstorming.
Tedy nejchytrejsi clovek ve firme vytvori tabulky v excelu (kazdou na
nejakou cinnost), ktera se vysle po firme a kazda osoba tam upravi co
uzna za vhodne - dopise/prepise/smaze vcetne toho co tam napsal nekdo
predtim - jakmile tabulka doputuje na posledni misto je hotovo.
V tabulce jsou odkazy na soubory ulozene na obrovskem sdilenem disku kam
kazdy muze, kde se neprovozuji zadne adresare, zadny audit, takze kazdy
soubor ma nazev dlouhy co se vejde.
To co popisuju je zatim to nejstrasnejsi co jsem zazil - jinde jsou to
ale jen ruzne kombinace a obmneny. Ve finale tam sedi dve hnusne baby,
ktere jsou presvedceny o sve nezastupitelnosti, ktere jakoukoliv zmenu
systemu pohrbi nebot by se zjistilo ze jejich praci zastane automaticky
skript. Prestoze mame nekolik rozhrani jak prijimat zakazky tak jsme
byli donuceni napsat specialni rozhrani, ktere reaguje na maily zaslane
tema babama - rozparsuje ty silene excely, zjisti jak se jmenuje ten
soubor - pripoji se na jejich ftp (ano je to ten samej disk co je
sdileny uvnitr firmy), prohrabeme se tema miliony souboru a soubor
preneseme k nam. Prestoze jsme vedeli, ze ty baby nebudou schopne
dodrzet strojove vyplnovani tech formularu a budou vznikat storna
zakazek tak baba samozrejme tvrdila, ze jim se nikdy nic takoveho
nestava. Prvni den neproslo 90% zakazek (vzdyt co je takova mezera
navic, nebo lomitko a zpetne lomitko), baba vyskakovala, ted uz
nevyskakuje, ale stale mame podobne procento zmetku, protoze to
vyplnujou rucne.
Pisu o realne firme (opravdu velke), ktera se prsi skvelym systemem
zpracovani udalosti od zakazniku v reklamach co bezi v TV a jinych mediich.
To vubec nemluvim o tom, ze kdyz jsme spustili API rozhrani na webu tak
jsme vetsine IT oddeleni co o to meli zajem museli vysvetlovat co je to
POST dotaz (GET jeste obcas nekdo pobira).
To proc ma vetsina uradu IS od ruznych firem je jednoduche - musi vypsat
vyberove rizeni a nelze do nej napsat: mame uz system od XX a
potrebujeme aby to bylo zase od XX aby si to rozumnelo
Radek Vicek
Dne 17.8.2011 11:03, Tomáš Vymětal napsal(a):
> V té státní správě to není v ničem jiné. Běžně se používá IS pro
> konkrétní agendu, takže jich tam může být celkem odhadem víc než 5.
> (Dokonce snad nějakej kontrolní fungoval v dosovým okně a nepodporoval
> žádný export nebo tisk, takže když byly potřeba nějaké údaje, ručně
> přepsat na papír a pak zadat do jiného programu.) Každý IS vytvářela
> jiná firma, nikterak spolu nedokáží komunikovat. Opět, od podobného
> systému bych si představoval, že bude komplexní, bude mít přímo webové
> rozhraní pro různé žádosti a kontrolu dat, bude zvládat spolupracovat s
> jinými úřady, bankami, atd. (Jak ta komunikace funguje nyní, bych snad
> napsal i katastrofickou knihu.) Navíc v dnešní době bych čekal
> decentralizované řešení, ale (tuším) pro poslední projekt vznikl
> centralizovaný server v praze, který odhadem 2/3 dne nejede, protože
> nestíhá, je zasekané internetové spojení, případně nejde net na
> pobočkách, takže půlka budovy počítá pavouky na stropě, protože nemá co
> dělat. Mimoto by se daly efektivně řešit práva a logování kdo kam leze
> (a proč), plus jednoduše zmíněné DS. To všechno jsem čekal, že začne
> analyzovat a implementovat vzniklé ministerstvo informatiky .. ale jak
> se ukázalo, šlo jen o další žumpu na peníze.
>
> T.V.
Další informace o konferenci Hw-list