mierne OT na opravarensku notu - skratnuty keramicky C

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Pátek Srpen 12 00:28:35 CEST 2011

V tom bode je 3.45V+-0.05V...

Uplne seriozne, toto nie je kurvitko, ale nahoda. Ak by chceli konstrukteri urobit kurvitko tak, aby to prinutilo cloveka hned utekat a kupit si nove, tak to zariadenie odide takym sposobom, ze nikoho nenecha na pochybach, ze je zariadenie mrtve. Tu to bolo ine. Nahodou som pred chvilou pri prezerani starsich fotiek narazil na fotky rozobrateho monitora a su z oktobra (rijen) 2006... A potom bolo uz lahke najst aj moj vtedajsi vykrik o pomoc http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/2006-October/285140.html .

No a doteraz som predpokladal, ze keramicke kondy su jednou z najspolahlivejsich suciastok. Clovek sa o tychto veciach uci donekonecna - zhodou okolnosti prave dnes mi jeden z clenov konferencie napisal o tom, ako iste zariadenie zacalo byt po rokoch nespolahlive kvoli "zostarnutemu" tantalovemu kondiku - to by som tiez neocakaval.

Pritom ten "moj" kond neodisiel uplne a natvrdo: najprv mu zrejme vznikol nejaky zvod, vdaka ktoremu prepalil poistku, a kedze na riadkoch ci stlpcoch samotnych LCD uz nebolo 3.45V ale nic, pricom ostatne napatia isli, vyrobilo to ten zvlastny "negativny" efekt (mimochodom, to je aj ukazka toho, ako vsetky tie vzajomne ochrany napati v komplikovanom zdroji nemusia vobec fungovat - tie ochrany su v tomto pripade odvodene od bodu pred poistkou). Potom nastala niekolkorocna prestavka ktora kondiku zjavne pomohla; a ked som poistku nahradil polyfuse tak niekolko minut dokonca ten monitor isiel celkom normalne, ale potom si kondik zrejme spomenul, ze je prerazeny, a obraz zacal divoko poblikavat (to uz zaberala nadprudova ochrana menica, ktora je rychlejsia ako polyfuse). Dnes ked som tu chybu hladal, tak multimetrom som na nom nameral 0.8 ohmu v oboch smeroch, takze to este stale nebol celkom tvrdy prieraz.

Inak pre tych, co si rypnu, ze sa neoplatilo venovat tolko energie na opravu beznadejne zastaraleho monitora - ano, z ekonomickeho hladiska to bol dokonaly nezmysel (a to este neviete kolko som sa kvoli zaprasenemu rozobratemu monitoru presuvanemu z miesta na miesto napocuval (pravom, musim pripustit) od mojej polovicky). Ale nastvalo ma to, a chcel som si dokazat, ze to dokazem... a naviac som bol aj zvedavy... :-)

No nic, znova som o nieco mudrejsi.

wek