OT: Placene VS v USA

Jiri Foldyna jiri.f na avizo.cz
Čtvrtek Duben 28 12:37:34 CEST 2011

> Jenze to je chyba statu a ne VS. Stat by mel urcit kvalitu
> vzdelani na konci
> studia - certifikovane zkousky atd.
> Do vzdelani ale vstupuje internet. V kancelari jsem schopen
> udelat spoustu
> veci bez znalosti - proste si to nagoogluji. Jsou informace z
> netu horsi
> nebo lepsi nez informace ktere jsem se pred lety ucil na
> skole? V oblasti SW
> je urcite lepsi internet a diskuzni fora - aktualni verze vyvojovych
> nastroju a podobne. Ale co treba stavebni inzenyri? Pocita
> dnes jeste nekdo
> [...]

Pokud jde o kvalifikaci státních úředníků ke stanovení požadavků pro
certifikaci vzdělání - bavíme se o těch samých Johnech, Bémech, Tluchořích,
Kočích, Humlech, Kalouscích, Sobotkách, Paroubcích a dalších, o kterých
prakticky denně čtu ve zpravodajství ? Pokud ano, tak vás ubezpečuji, že
bude lepší, když nebudou žádné certifikované zkoušky. Pokud ne, tak byste
měl napsat, kdo to za ten "stát" vymyslí. Certifikace by měla smysl pouze v
případě, že bude uznávaná obecně, nikoli jako důsledek ouředního nařízení.
Pochybuji, že stát dokáže zařídit, aby doktorát z Harvardu měl stejnou váhu
a úroveň jako doktorát z plzeňských práv.

S googlováním je to velmi podobné. Můžete vygooglovat co chcete, ale pokud
nebudete schopen kvalifikovaně rozhodnout, jestli to, co jste vygoogloval,
je správné, má výsledek googlování pro seriozní práci nulový přínos. Celé to
stojí a padá s tím, že ať chceme či ne, upadající úroveň vzdělávání nelze
nahradit sebechytřejším vyhledávacím enginem prostě proto, že kvalita
informací, které pomocí něj lze nalézt, je přímo úměrná kvalitě znalostí
toho, kdo tam ty informace vloží, a jejich relevance pro případné využití
zase závisí na kvalitě znalostí toho, kdo je chce použít.

Domnívám se, že současnou situaci ve vzdělávání celkem vystihuje ftip o dvou
čerstvých inženýrech, jak jeden z nich říká tomu druhému: "Ty vole, já když
vidím, co jsme za inženýry, tak se docela bojím jít k doktorovi!".

JF