OT: Vodostop k Inelsu

Jiri Foldyna jiri.f na avizo.cz
Úterý Duben 26 15:59:38 CEST 2011

> Definujte pet podminek, ktere pode vas povedou k zafungovani
> vodostopu.
>
> Vynechme stav kdy je EZS zapnuty, tam to lze resit jednoduchym
> uzaviracim ventilem.
>
> S jednim vodomerem na cely barak to podle meho proste resit nelze,
> jeste tak s vodomerem v kazde mistnosti tam pak muzete definovat
> podminky, pokud PIR na hajzlu nemel v predeslych 5min pohyb nemel by
> tam byt prutok.
> Bez toho? Rekneme praskne nebo napraskne hadicka od WC a mame zde
> prutok 3l/min nebo 10l/min jak definujete podminku, aby se vam to
> [...]

Dobře. Uvedu skutečné události, ne hypotetický stav.

1. Noční hadička na WC
Někdy během noci na přívodní hadičce vznikla trhlina, kterou začala
prosakovat voda. Podlaha WC je tvořena dlažbou se soklíkem, práh je ve výšce
cca 1,5 cm nad dlažbou. Prosakující voda zaplavila WC do úrovně prahu, pak
začala přetékat a stropem protekla do místnosti o patro níž (druhé WC). Zde
začala stékat po zdi na podlahu a po kanalizační stupačce do místnosti o
další podlaží níže. To už bylo u sousedů, vzhledem ke skladbě stropu (dům z
r. 1947) se voda rozlila i na strop do vedlejší místnosti (předsíň).
Výsledkem byl jeden méně a druhý hodně promáčený strop a tři místnosti s
mokrými stěnami. Když si odmyslím nasraného souseda a nervy v kýblu :-), tak
náklady na odstranění škod byly ve výši zhruba 5 tKč.
Nevím, jak rychle vytékala voda těsně poté, co trhlina vznikla, ale když
jsem po likvidaci potopy zjišťoval, co se přesně stalo, nechal jsem vodu z
hadičky stříkat do kbelíku, abych věděl, jak moc to teklo. Za 10 minut mi
nenatekla ani polovina kbelíku, takže odhadem do 0,5 l/min. Aby WC
"přeteklo", musela voda stříkat alespoň hodinu. Kriterium podezření na
havárku je v tomto případě jednoduché - dům v klidovém stavu (noční režim za
přitomnosti obyvatel), odběr vody v řádu litr/min nebo méně, doba odběru
větší než řekněme 15 minut a zastavuji vodu.

2. Podobná situace s AP
Naprasklá převlečná matice k přívodu vody k AP. Stříkalo to podobně
intenzivně, AP byla v samostatné místnosti s dlažbou a keramickým obkladem,
jímací kapacita místnosti cca 50 litrů. Pak to přeteklo do kuchyně a v
části, kde se dlažba napojuje na plovoucí podlahu to zateklo do stropu. Opět
nadšený soused, náklady na likvidaci škody zvýšené o výměnu plovoucí
podlahy. Byl jsem sice doma, ale pendloval jsem mezi sklepem a parkovištěm,
takže na problém mě upozornil až soused, který mi přišel rezignovaně
oznámit, že jsem ho zase vytopil.

Chápejte, nikomu nic nenutím a své řešení nehodlám dále obhajovat. Jsem jsem
se zeptal, kde by se daly koupit nějaké vhodné komponenty, a dostal jsem
potřebný odkaz. Nechci tím řídit jadernou elektrárnu, ale spálil jsem se, a
pokud bych tomu mohl alespoň někdy v budoucnu zabránit, za tu investici mi
to stojí. Nestojí to tak, že bych si jen kvůli tomu stavěl domácí
automatizaci, ale když ji dělám, proč ji nerozšířit. Horší to nebude.

JF