RE: OT: - co se sjezdovými lyžemi starého typu

Neděle Duben 24 22:16:32 CEST 2011

Ještě bych doplnil kolegu Sudovce - pro člověka který byl zvyklý jezdit přívratné smyky je přechod z rovných na carvingy asi jako si přesednout z manuální převodovky na dobrý automat. Na upravených svazích je to na carvech požitek, točí se totiž jenom přenášením váhy a lehkým přikloněním vnější nohy ke svahu, jde to nádherně a je to tanec právě proto, že carvová lyže jakmile se prohne (tím přikloněním)  tak vytvoří oblouk který točí - nesmýká se ale řeže oblouk a to je důležité. Než jste se naučil na rovných lyžích dělat oblouk tak aby řezal a nesmýkal se, stálo to hodně cviku, tady to máte zadarmo.
Obrovská nevýhoda carvových lyží je, že ve vyšších rychlostech na hladkých površích nedrží směr - bývají výrazně kratší než se kupovaly ty rovné a když jde o to jet rovně ve vyšší rychlosti musíte mít sílu v nohách a nechytit hranou žádnou nerovnost, jinak vás to rozhodí a končíte v kotrmelcích.
V hlubokém sněhu jsem nepozoroval žádný výrazný rozdíl, který by hovořil ve prospěch carvů. Ale jsem spíše ta stará škola takže jsem zvyklý točit přívratné oblouky a v hlubokém sněhu se nic výrazně jiného dělat nedá.
Zajímalo by mně, zda máte stejné zkušenosti.

L. Kručinský

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces na list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Sudovec
Sent: Sunday, April 24, 2011 8:19 PM
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: Re: OT: - co se sjezdovými lyžemi starého typu

Teď už nejde o módnost - nic jiného se neprodává. Na kopcích je ještě sem tam někdo vidět na klasice, ale rychle to mizí.

Lepší ovladatelnost a lyžování s menší námahou je jejich hlavní výhoda.
A není to jen díky malé délce, ale hlavně kvůli kombinaci několika vlastností - vykrojení (t.j. střed je výrazně užší než špička a patka), relativně malá podélná tuhost (t.j. lyže jde snadno prohnout) a vysoká tuhost v torzi (lyže se při jízdě po hraně nekroutí).

Hlavně je důležité nepodlehnout módě a nekoupit případně lyže moc krátké a moc krojené. Pro běžného chlapa (tzn. tak 180 cm/80 kg) je to většinou lyže cca 175cm dlouhá a s rádiusem (=číslo spočítané na zákledě vykrojení lyže - menší číslo znamená velmi vykrojená, velké číslo je málo vykrojená) cca 15m. Ty jsou v bazarech celkem levné, protože většina lidí si bláhově pořizuje krátké slalomky 155 cm - 165 cm s rádiusem někde kolem 10 - 12m.

S.