UPS APC - malem ohen

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Úterý Duben 19 07:49:54 CEST 2011

> Sůl nejspíš ne, ale nejsem chemik, tak mě třeba někdo opraví. Gel v
> gelových aku je složkově totéž co AGM, tedy sklo + H2SO4 + voda. Rozdíl je
> v tom, že u AGM je sklo ve formě rouna, u gelu ve formě prášku (pudru),
> který spolu se zředěnou H2SO4 vytvoří onen gel.
>
> Připouštím, že částice skleněného prášku při vysychání gelu zůstanou nějak
> "neuspořádané" a s plynovými či vzduchovými mezerami mezi sebou, čímž je
> výsledný objem větší. Může k tomu přispět "plynování" elektrolytu při
> přebíjení, čímž by výsledně vzniklo cosi jako tuhá pěna.

Zdravím,
  já si myslím, že sůl by to být mohla, a to síran olovnatý (PbSO4). Sulfatuje
každý akumulátor a těmto se to jistě také nevyhne. Je pravdou, že sulfatují
hlavně akumulátory vybité, kde na obou elektrodách rostou krystaly PbSO4
místo kovového Pb a PbO2. Je ale možné, že tento proces bude vlivem
nedokonalosti chemických procesů probíhat i zde. Nadto tuším jsou do těchto
aku přidávány nějaké sloučeniny vápníku proti nadměrnému plynování, ale nikde
jsem chemismus těchto procesů neviděl a tedy nevím, jak to funguje. Je ale
možné, že i tyto sloučeniny pak krystalizují a tedy zvyšují objem hmoty
článku.
  S pozdravem Pavel