UPS APC - malem ohen

jar.mez na centrum.cz jar.mez na centrum.cz
Pondělí Duben 18 23:46:43 CEST 2011

Sveho casu jsem delal servis UPS APC, rukama mi proslel vagon baterek nemnoze ve stavu , ktery je zde popisovan.
Pricina jasna, postupem casu stoupl vnitrni odpor baterky, UPS ji porad dobijela, tedy spise ohrivala,  baterky byly horke az varici.
Zajimalo me proc se baterky nafukuji, jak zde zaznelo, kazdy clanek ma vlastni otvor s gumovou cepickou tak proc se nafukuji ci roztrhnou pevny plast baterie?

Par takovych baterek jsem pomoci sekery, majzliku a kladiva rozpitval a ze  vsech se z nafouklych clanku vysypalo cosi co bych nazval soli, po visuelni strance, co to bylo chemicky jsem nezkoumal, ale asi pujde o nejakou sul.
Udelal jsme si z toho zaver, ktery jsem zde uvedl.

Vetsina baterek odejde tak, ze stoupne jejich odpor a jen se hreji, u nekterych ale zustane vnitrni odpor maly. Zrovna nedavno jsem na takovou narazil, napeti 2V, ale bez problemu ji slo pri 13,5V nabijet 10A, pricemz tech cca 130W se v ni nenilo na teplo. Omylem jsem na zdroji nenastavil proudove omezeni a behem 20m se baterka rozehrala tak, ze by jiz brzy zacala tect, nastesti me smrad varoval.

J.

 - malem ohen

 > Je to jednoduche, puvodne gelovy elektrolit zacne vysychat a
 > krystalizovat cimz zvysuje svuj objem tlak muze byt tak velky ze
 > dokaze baterii roztrhnout.

 To víte, nebo si to myslíte? ElektrolYt u AGM není gelový, ale čistá,
 vodou ředěná H2SO4. Nejsem si jistý, jaké % z aku používaných v UPS není
 AGM, ale má gelový elektrolyt a zda ten může při ubývání vodní složky
 krystalizovat...

 ---
 Jirka