EMC

Čtvrtek Duben 14 12:35:13 CEST 2011

To máte tak - pokud se chcete něčím zabývat a dělat to dobře, musíte se to
1. naučit
2. musíte na to mít vybavení
Jestli se to vyplatí, to je záležitost buď očekávaného objmu výroby,
nebo při zakázkové výrobě objemu peněz, které do toho zákazník hodlá
dát. Zakázkové výrobky jsou i o několik řádů cenově jinde než věci ze
supermarketů.

Malý příklad: V roce 95 jsem začal vyrábět DCF přijímače s obvodem
U4224, o kterém jsem se dozvěděl (od člověka který jich pár taky udělal)
jak je mizerný, že má velké zesílaní a strašně snadno to kmitá. Základ
byl návrh tišťáku, on to měl udělané fakt blbě.
Takže - optimalizace feritky
  - jaký průměr drátků může mít lanko, aby nezvyšovalo ztráty
  - rozložení vinutí na feritce - maximum signálu, snadná vyrobitelnost
  - impedance LC obvodu pro optimální šumové přizpůsobení
Dále optimalizace tišťáku, aby zemnící plochy netlumily feritku a aby
procesor (je kousek od feritky) nerušil přijímač. Výsledkem byl
přijímač, který chodí v rámci možností (rozměry feritky) dobře.
Samosřejmě abych na tom něco mohl změřit, nadělal jsem si speciální
sondy s nízkou kapacitou, taky sondu s diferenciální vzduchovou cívečkou
(dvě cívky proti sobě, 10 mm od sebe) pro bezkontaktní ladění feritek.
Feritku přiblížím z jedné strany k vazební cívce u generátoru, z druhé k
téhle sondě a mohu ladit, nebo zkontrolovat i naladění hotového
přijímače v krabičce. Protože kontroluju i průběh krystalových filtrů v
aktivních anténách, zbastlil jsem si LC generátor speciálně pro tyto
účely - po zahřátí ujede tak o 0,1 Hz za minutu, ladění varikapem v
rozmezí cca 2 KHz. Nemá ani stupnici, připojuju si tam čítač
synchronizovaný - jak jinak - na DCF.
Pochopitelně spoustu práce dal program, jsou tam věci, které mi umožňují
že se to optimálně přizpůsobí ke konkrétnímu přijímači (některý značky
zkracuje nebo prodlužuje), při špatném signálu to jen drží rychlost bez
úplného čtení kódu.

Dnes už o to prakticky není zájem, ale ještě před 10 lety, kdy se ajťáci
báli připojovat své sítě na internet a chtěli tam přesný čas, jsem těch
přijímačů udělal spoustu. Byli i zákazníci, kteří řekli že to mám
předražené, že si za desetinu ceny koupí modul od Conrada, dobastlí si
rozhraní pro sériovou linku, na netu si najdou program. Někteří si po
měsíci experimentování koupili ten přijímač ode mě - jen se připojí, z
CD nahraje ovladač a nic neřeší :-)

Když si budete ten přijímač dělat jeden doma, určitě tohle všechno řešit
nebudete. A parametry budou úplně jinde - tím však netvrdím, že by vám
to nefungovalo. Ve většině případů rozdíl nepoznáte, jen když někde
budou třeba problémy se signálem. Pochopitelně tady se jedná jen o
parametry, ale vždycky to nějak funguje. Pokud začnete řešit výkonové
věci, řešíte odejde/neodejde, tedy je/není použitelné. Tam ten vývoj
dotáhnout musíte - když už jste začal (třeba ze začátku neodhad situaci)
nebo když to děláte, protože vás to baví a chcete nad tou hmotou
zvítězit :-)) Průšvih je, když vás při tom tlačí čas...
Anděl