prenos energie

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Středa Duben 13 18:09:00 CEST 2011

Nie celkom. Tagy su dost male (casto vo forme karty), takze su krmene polom vysielaca cely cas, a kondik je tam "len" taky, aby vykryl obdobie medzi polperiodami. Schvalne si spocitajte kapacitu potrebnu na odvysielanie spravy trvajucej povedzme desat milisekund pri spotrebe miliamper a poklese napatia jeden volt.

U tych tagov na 125kHz sa "vysiela" tak, ze sa zatazuje "antena" (skratuje sa cievka pomerne tucnym tranzistorom), co u vysielaca ("zakladne") vyvolava modulaciu vo vysielanom vykone. Pre ilustraciu, tie cipy pre zakladne vedia zdemodulovat menej ako milivoltovu modulaciu na asi 100V nosnej (ta "vysielacia" cievka je v rezonancnom obvode).

Takze aj napajanie tagu aj prenos signalu stoji a pada na vazbe medzi "vysielacou" a "prijimacou" cievkou. Mozno ste uz videli, ako sa to u tych beznych "zakladni" aj tagov (kariet ci tych plastovych tagov co su napr. V klucikoch do auta) realizuje - su to pomerne rozmerne cievky resp. u toho plastoveho tagu je to cievocka na feritovom jadre asi 1mm priemeru a niekolko mm dlzky. To vsetko dava pouzitelne vysledky len ak sa to nacapi jedno na druhe ci dokonca jedno do druheho, viac od toho necakajte. Vazba klesa so vzdialenostou minimalne stvorcom, ak sa meni aj suosost a rovnobeznost osi, tak aj prudsie (toto si moji kolegovia odtrpeli ked sme sa pokusili tie tagy pouzit nestandardnym sposobom, takze nejake knowhow by bolo, ale najma v smere "co vsetko nefunguje" :-) ). Pocitajte s prikonom tagu tak miliwatt, t.j. povedzme max. Jeden miliamper pri dvoch voltoch.

Tie bazmegy s jednocipom su stare asi 10 rokov, predtym sa to robievalo PICkami, a notoricky sa pouzivaju tie ochranne diiody. Ak to ma byt hracka, prosim; ale existuju aj profesionalnejsie riesenia.

O tagoch na 13MHz a vyssie neviem nic.

wek