TOTAL OT: Vzdělání a budoucnost

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Pondělí Duben 11 08:25:47 CEST 2011


Zdravím,

> 2011/4/11 Pavel Troller <patrol na sinus.cz>:
> >  tohle jsem zažil nedávno u obhajoby magisterského studia na ČVUT:
> > Nakreslím na tabuli RC obvod - kondenzátor do série, odpor k zemi, a ptám se:
> > "Co to je" ? Odpovědi různé, ale nakonec student odpoví "Derivační článek".
> 
> Já bych odpověděl "RC článek" ;)

A já bych se zeptal: "Výborně! A jaký - buďto stačí slovně, nebo můžete napsat
přenosovou funkci".

> 
> > "Výborně", na to já, "a teď si představte, že tento článek vřadíte do cesty
> > audio signálu. Co uslyšíte ?"
> 
> Uslyším audio signál.

"Velmi správně. A uslyšíte nějakou změnu oproti původním signálu ?"

> 
> >  Student přemýšlí, přemýšlí, a nakonec z něj leze: "No, derivace vlastně
> > úplně změní průběh signálu, tak tomu asi nebude vůbec rozumět". Pak nakreslím
> > článek opačný a zeptám se zase, co to je. Student: "Integrační článek". -
> 
> Další RC článek ;)

No tady už by asi měl student vědět, že bude muset být konkrétnější.

> 
> > "A co kdybyste tedy dal za sebe tyhle dva články, co byste slyšel ?"
> 
> V krajním případě nic. Dejte mi pájku a hrst součástek a hned
> uslyšíme, co uslyšíme. Čerstvý absolvent školy by to mohl umět i
> spočítat.

Samozřejmě, pokud by student tvrdil, že neuslyší nic, stanovil bych mu
přibližné hodnoty prvků tak, aby něco slyšel :-). Ono by stačilo nakreslit
přibližně graf přenosové funkce... Z tohoto "snapshotu" komunikace nemůžete
bohužel vyvodit, jak by se rozhovor vyvíjel, pokud byste byl na místě zmíněného
studenta Vy :-). 
  Jinak u obhajoby bohužel není místo na pájku a hrst součástek, není tam
ani vhodný zdroj audiosignálu (možná by šla použít zvukovka z PC, ze kterého
si studenti pouštějí obhajobu) :-). A nadto kdyby měl pájet každý student, 
kterého se zeptají na vlastnosti nějakého obvodu, za den by se stihli sotva
3 a my jich bohužel musíme stihnout až 10 (což v žádném případě nepovažuji za
rozumné, ale já ta pravidla bohužel nestanovuji).
  Já tím chtěl spíše naznačit, že ikdyž student měl jakés-takés teoretické
znalosti, totálně mu chybělo napojení na praktické zkušenosti. Každý by měl
vědět, že derivační článek bude potlačovat nízké frekvence, takže student by
měl odpovědět "Odřízne to hloubky" a na ten druhý "Odřízne to výšky". Takže
oba za sebou (samozřejmě při vhodně volených součástkách) by měl komentovat
třeba "bude to zvuk jako z telefonu" :-).


> 
> Pavel Kadečka

Zdraví Pavel


Další informace o konferenci Hw-list