TrochuOT Praskajici zarovky kvuli solarum

Jozef Racek Jozef_Racek na tempest.sk
Pátek Duben 8 09:07:15 CEST 2011

Aj roztocenie do nominalnych otacok za 20 sekund oproti
niekolkohodinovemu nabijaniu bateriek.
Marketing dokaze divy....
Zakony zachovania energie, kto vas len vymyslel...
  alebo pocas 20 sekund potrebujete pridavnu fotovoltanicku elektraren s
aktualnou letnou spickou...;-)))
Rotacne zalozne zdroje maju uchovane v zotrvacniku omnoho viacej
energie, ako je mozne vyuzit pre potreby zalozneho zdroja.
Pouzitelna hodnota sa rata do spomalenia radovo niekolko percent od
nominalnych otacok. Cely zbytok az do nuly je potrebne dodat pri
roztoceni a nikdy sa nevyuzije. Ak pride k servisu takehoto rotacneho
zdroja, tak roztocenie do prevadzky je celkom zabavny a dlhy proces.
Energeticku narocnost ani nespominam.
Magneticke loziska su pri vyssich vykonoch fikcia, alebo zvysena
energeticka narocnost... Na permanentnych magnetoch to pri vyssich
vykonoch neide.
Este jedna odlisnost - rotacne UPS zalohuju do cca 1 min, v lepsich
pripadoch do 2 min, ale to je skor vynimka. Sluzia iba na preklenutie
startu konvencneho obycajne diesloveho MG.
Baterkove UPS su ekonomicky unosne do cca 15 min zalohovania pre
prislusnu predpokladanu zataz.
Principialne vydrzia viac, ale cena za kapacitu bateriek je neunosna.
Predlzenie na 30 minut zalohovania je cenovo umerne druhemu MG s nizsimi
nakladmi na udrzbu a prevadzku. Toto uz riesili viaceri zakaznici,
ktori mali predstavu o dlhsej dobe zalohovania a "ekonomika nepustila".

Kazdy druh zalozneho zroja ma svoje specificke vlasnosti a oblasti
pouzitia. Nie je mozne vybrat obecne jeden "najvhodnejsi".

Rotacne UPS sa na Slovensku pouzivau napr. na vysielacoch, kde su velke
vykony a ked MG nenastartuje, tak je vypadok a problem, ale nejak sa to
prezije.  V datovych centrach je podiel rotacnych zaloznych zdrojov
menej ako 5% (na Slovensku), zbytok su baterkove UPS. Vsade je MG (alebo
aj viac MG napr. v N+1 redundancii - pri vypadku sa startuju vsetky, ak
by niektory nenabehol, aby nedoslo k nedostatku energie a vypadku)

Domov by som si dal jednoznacne "baterkovu" UPS s vyvedenymi vyvodmi
bateriek, aby sa dala pripojit napr. baterka z auta, alebo riesnie s
velkym olovenym akumulatorom a externym nabijacom a menicom.

Dodo