Budic DC motoru a snimac polohy.

Pavel_t pavel_t na centrum.cz
Čtvrtek Duben 7 22:05:27 CEST 2011

Zdravim,

premyslim, ze konecne vyresim problemy soucasneho rizeni motoru
otevirajicich okna skleniku. Neni to nic profi ale strojarem poctive
vyrobene soukoli, tahla a koncaky k cemuz je pripojen motor od steracu.
Je to DC motor s prevodovkou jmenovitych parametru 12V/3.5A z produkce
PALu. Protoze motor vzdy bezi jen chvilku je pro zvyseni vykonu napajen
24V, napeti ale silne kolisa podle zateze. Cele je to samosvorne takze
motor je potreba budit jen v pripade pohybu. A toto cele jiz cca 30let
funguje. Horsi je s rizenim, ktere je postupne behem let ruzne lepene,
tata je holt hlavne strojar a elektro ma jen jako hobby.

Jedna z variant je ke kazdemu (celkem jsou 3) motoru dat el. budic,
ktery by si sam resil polohu soukoli. Primarne by dostaval povely po
RS485 a nouzove tlacitky na sobe (uplne nouzove ma soukoli moznost
odpojeni motoru a zcela rucni pohon). Idea konsturkce je H mustek rizeny
PWM z procesoru. Pro dany proud a velky moment, ktery musi motor
poskytnout, chci mustek z FETu a nikoliv integrovany, na chladic je
prostoru dost. Resim jestli pouzit jen budic FETu a vse nechat na
procesoru nebo pouzit nejaky kontroler resici i proud mustkem a
procesorem generovat jen signaly pro pozadovany smer a rychlost. Toto
reseni by melo i vyhodu rucniho rizeni kdyz se zblazni procesor.

Jak by jste to resili vy? A mate pro vase reseni i tip na vhodne obvody
a tranzistory, dostupne nejlepe krome ceskych drogerii ve Farnellu nebo
DigiKey? Nepotrebuji hitech a ani na nej nemam penize. Protoze nemam na
bastleni tolik casu, rad bych se vyhnul nekterym slepym ulickam.

Dale jak byste resili snimani polohy? Bud lze snimat nektere z kol
soukoli nebo pohyb tahla k oknum. Tahlo se otoci asi jen o 60 stupnu.
Staci mi koncaky (puvodni necham jen jako sichr o maly kousek dale a
rovnou odepnou napajeni) ale mozna by se hodilo znat nekolik mezipoloh.

Cele to ale bude ve skleniku takze vystavene vysokym teplotam a v zime
mrazum (netopime v nem a v zime to bude vypnute). Neni to primo ve
skleniku ale v jeho "servisni" predsini takze vlhkost nebude sklenikova
ale venkovni. Elektroniku a konektory neni problem ochranit ale spise mi
jde o odolnost toho snimani.

Predem diky za odpovedi.

Pavel