co je trida presnosti?

Lukas Burda burdal1 na post.cz
Úterý Září 28 23:08:47 CEST 2010

No to je tak trochu nesmysl. Jsou tam smichane dve ruzne veci. Lepe to
demonstrovat na konkretnimch cislech.

Rekneme, ze mate Tp 1 a merena je hodnota 5V na rozsahu 5V

tzn. vite ze skutecna hodnota na 100% lezi nekde v rozmezi 5V +- 0.05V
udelate z toho nejistotu vami popsanym zpusobem a vyjde vam pro k = 2
5V +- 0.057V

Vidite ten pruser? Na zacatku jsme vedeli, ze je to s jistotou v
rozmezi +-0.05V a ted tvrdime ze s 95% pravdepodobnosti je to v
rozmezi dokonce vyssim +-0.057V

<b>Kdyz chcete rozsirovat nejistotu na urcitou pravdepodobnost, musite
pouzit prislusny koeficient pro dane rozdeleni.</b> k=2 pro 95% plati
pro normalni rozdeleni. Vy pouzivate rovnomerne rozdeleni, takze je
nutne pouzit jine koeficienty. Pokud se nepletu melo by to pro 95%
byt: 0.95*sqrt(12)/2 = cca 1.64 (zadny slozity vypocet - jen obsahy
obdelniku)

potom u_95% = 0.05 / sqrt(3) * 0.95 * sqrt(12) / 2 = 0.0475

Pro studium nejistot doporucuji nejdriv skripta Statistika pro
inzenyry a pak treba verejne dostupny dokument EA 4-02. I kdyz zrovna
akreditacni organy v praxi take na nejake to rozlozeni nehledi a
striktne vyzaduji pouzivat k = 2 i kdyz je to nesmysl...

L.