OT Jazykove okenko

Pátek Září 17 13:57:40 CEST 2010

On 16 Sep 2010 at 18:06, Jan Kral wrote:
> Po nahlednuti do zalezitosti kolem pravopisu se zda, ze ma Radek s "abyste"
> pravdu.
Jeste je docela oblibene uzivani tvaru "to bychom jsme se" ...

> Nasel jsem ale nejaky lehky clanecek o tom, jak tento rozdil citi lide
> http://ucjtk.ff.cuni.cz/publikace/34-05/variantnost.htm a kupodivu mnou
> pouzita varianta 54% lidi pripada spravnejsi :-)
To je podobne, jako ze vetsine cisniku pripada spravnejsi, ze ma pivo pod
miru. Ale mela by se kvuli tomu menit pravidla? (navic, zmineny clanek byla
anketa s ponekud smutnym vysledkem, oni nerikaji, ze je spravne to tak
rikat!)

> Uz jsem dost dlouho od skoly na to, abych vedel presne zduvodneni proc to ci
> ono ma byt takto, vetsinou to spis nejak pohledove citim a tvar "aby jste" me
> za oci netaha na rozdil od spousty jinych.
Bohuzel, podminovaci zpusob dela problem(*) i lidem, kteri maji po skole jen
kratce (nebo jeste ani ne). Ale to by se dalo rict v podstate i o vsech
ostatnich pravidlech nasi gramatiky, namatkou o shode podmetu s prisudkem,
pouzivani y v predponach, rozlisovani z a s nebo interpunkci. O
prechodnicich ani nemluve...

(*) Tedy, presneji receno, jim to problem nedela; to dela problem nekterym
nam ostatnim ;-)

> Jinak kdyz uz jsme u jazykoveho tematu - zkuste pusobit treba i na to at se u
> krimpovacich klesti/konektoru nepouziva tvar krimplovaci, ktere me osobne
> irituje podstatne vic, presto vsak necitim potrebu na to lidi upozornovat.
Mel bych dalsi "spek": serialni linka. Asi ze prenos dat probiha na
pokracovani?

S pratelskym pozdravem,

David Obdrzalek