OT: piatok - Mysteriózní rádio už 30 let vysílá záhadný signál a teď i tajnou šifru

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Pondělí Září 6 08:18:32 CEST 2010

Zdravim,
  pridam jednu prihodu z nasich davnych pionyrskych taboru.
  Vzdy jsme byvali technicky oddil a radiostanice patrily mezi nasi standardni
vybavu, meli jsme pridelen celostatne kmitocet v pasmu 80 MHz vcetne 12
volacich znaku a byli jsme vybaveni tehdy "spickovou" technikou - stanice Tesla
VXN101 (10W - zakladna) a prenosnymi VXW100, VXW010 a PR22. "Chovanci" to meli
velmi radi a ruzne akce se stanicemi zpestrovaly chod tabora.
  Jednou hned asi druhy den po prijezdu na lokalitu (Nove Hamry poblize Nejdku
u Karlovych Var) jsme vyslali nekolik skupinek, aby se porozhledly po nekom,
kdo chova vepre, abychom mu odnaseli zbytky z taborove kuchyne. Samozrejme byly
skupiny vybaveny stanicemi. Pred tim si vyslechly skoleni o zasadach provozu,
mimo jine i to, ze musi zasadne hovorit v otevrene reci a srozumitelne,
pro jistotu opakovat zpravy apod. Nu a kratce po vypusteni tech skupin se do
eteru rozlehlo:
  "KQA 18, KQA 18, zde KQA 20, KQA 20. Jsme pred postou. Prase jeste nemame.
Opakuji: Jsme pred postou. Prase jeste nemame. Zadame dalsi instrukce. Prijem."
Jako operatora KQA 18 mne docela polilo horko - zprava byla odvysilana presne
dle predchoziho vykladu, ve zcela otevrene reci - ale vykladejte to
odposlechovemu organu, ktery nezna kontext :-). Toz jsem odpoved formuloval
tak, aby bylo patrne, o jake prase se jedna a co a jak. A presto - verte
neverte - do hodiny byli u nas. Skoda 1203, na strese nekolik anten, kontrola
jak vysita. Nastesti jsme meli vse v naprostem poradku, prukazy radiostanic,
povoleni, provozni denik (kde uz byly i zapsany relace prave probehle s
poznamkou o obsahu vysilani "hledani prasete") atd. Kontrola odjizdela velmi
spokojena - a my take, protoze nas pochvalili a jeste slibili, ze kdybychom
meli nejake ruseni v kanale ci jine problemy, ze se na ne muzeme obratit (coz
jsme uplatnili o rok pozdeji, kdy si na nas stezovali prislusnici SNB, ze jim
rusime provoz, coz se ukazalo jako chyba na jejich strane - naprosto nulova
selektivita jejich stanic, takze prijimaly i signaly o 3 MHz vedle :-) ).
  Zdravi Pavel.