OT: Nabíjení NiFe aku

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Středa Září 1 05:25:07 CEST 2010

Zdravím,
  skutečně skvělá a vyčerpávající informace!
  Dodám, jak postupuje nabíjení mých článků. Včera odpoledne jsem na něm
pracoval (resp. nechal pracovat nabíječku :-) ) a občas kontroloval.
  Nabíjím proudem 3A. Provedl jsem detailní rozbor zátky a zjistil, že
skutečně je to provedení s dírkou v boku a s gumičkou přes ni, původně
jsem si myslel, že ta gumička působí jen jako těsnění mezi zátkou a tělem
článku. Tak jsem špunty dotáhl, ale když jsem k tomu přišel za pár minut,
některé články vypadaly jako balón. Průhyb stěny byl až 1cm a byly úplně
tvrdé. Rychle jsem ty špunty zase povolil, články si slyšitelně oddechly
a deformace polevila. Zdá se, že u některých článků tedy tento ventil
nefunguje, musím ty špunty prohlédnout, možná se ta guma dlouhou nečinností
k tomu kovu přilepila. Proto asi také na tom webu o vojenských bateriích
(které tohle jsou) radili také špunty povolovat.
  Zatím jsem nedosáhl nabití. Během večera jsem stačil do baterie napumpovat
nějakých 18 Ah (tj. jsem nabíjel cca 6 hodin) a když jsem šel spát, plynování
bylo zřetelně vyšší než na začátku, ale napětí stále pomalu stoupalo. Velmi
dlouho se drželo na konstantní hodnotě 9.96V/6 článků, ale pak začalo jít
pomalu nahoru. Při vypnutí nabíjení bylo 10.25V. Výhodou je přístup
k jednotlivým článků, takže individuální měření prokázala napětí v rozsahu
1.65 - 1.85V. Domnívám se, že nyní jsem někde za polovinou nabíjení.
  Dnes budu pokračovat v nabíjení konst. proudem a budu sledovat, kam až
napětí vystoupá. Ukončím, až budou mít všechny články co možná stejné
napětí a až už bude jen malý přírůstek a přitom velké plynování. Rovněž mám
nastaveno max. napětí 12V, takže pokud by šlo napětí článků výše, začne se
omezovat proud.
  Ještě se chci zeptat: Dolévá se do těchto článků občas voda ? Jak se to
pozná, že je to třeba učinit ? Dírka na špunt je velmi tenká a dovnitř není
prakticky vidět.
  Uvažuji rovněž o výměně elektrolytu - v tom mém zdroji na webu tvrdili,
že by se měl jednou za 5 let vylít, baterka napustit destilkou, chvilku
vařit, vylít a nepustit nový hydroxid. Je někde přesný recept na jeho
přípravu ? Stačí KOH, který lze koupit v drogérii jako proplachovač výlevek ?
Nejsem si jist, zda to náhodou není NaOH... A kde vzít LiOH ?

Zdraví Pavel