Vyuka elektroniky - kapacita

gatilo gatilo na centrum.cz
Čtvrtek Říjen 28 13:20:34 CEST 2010


 28.10.2010, 13:12:38

Neni totak jednoznacne. Jsou veci kde s nazornosti proste nevystacite.
Tehdy proste musi nastoupit matematicky ci fzikalni formalismus. Jenze
kby jej bylo mozno pouzit, musi jej dotycni alespon trochu ovladat. A
kde by se to meli naucit, kdyz ne na jednoduchych vecec.
Student vysoke (i stredni) skoly, by mel byt IMHO schopen jiste miry
abstrakce, pokud ne nema na skole co delat.

S pozdravem Pavel
  mailto:gatilo + zavinac + centrum.cz

--
Pavel Troller napsal:

> Zdravím,
>   chápu a rozumím. Vaše definice jsou naprosto logické a rovněž bych je při
> výuce použil. Bohužel, nevím proč, někteří pedagogové mají pocit, že musí
> působit vědecky a tak to zbytečně komplikují.
>   Vzpomínám si, že když jsme ve škole probírali C, také jsme brali definici
> s Coulombem. Asi to ale bylo proto, že celá ta kapitola se jmenovala 
> "Elektrický náboj" a napřed nám byla vysvětlena právě jeho podstata a definice
> včetně jednotky, načež nám bylo řečeno, že pro jeho uchování se používají tzv.
> kondenzátory a jejich kapacita byla, v kontextu výkladu celkem logicky,
> vysvětlena s použitím právě vysvětleného náboje.
>   Naštěstí jsem "praktickou" definici C znal již podstatně dříve a tak mi tato
> zase tolik nevadila, byl to "jiný úhel pohledu".
>   Já uvedu zase jiný příklad dle mne krkolomné definice, již ze základní školy.
> Můj nejmladší se teď učil o prvočíslech a musel se naučit, že "prvočíslo je
> takové číslo, které má právě 2 dělitele". To my jsme brali, že "prvočíslo je
> takové číslo, které je dělitelné jen jedničkou a samo sebou". Ano, definice
> říká skoro to samé (z matematického hlediska je asi skutečně lepší ta první,
> protože zahrnuje i "problematické" číslo 1, které oficiálně prvočíslem snad ani
> není), ale neříká, JAKÉ dělitele to číslo musí mít a to může být někdy pro děti
> problém. Proto pro pochopení je myslím lepší ta druhá. Alespoň syn, když jsem
> mu ji řekl, tak ji pochopil ihned a z ní pak byl schopen pochopit i tu první.

> Zdraví Pavel.

>> Dobrý den všem,
>> 
>> Na el. kroužku říkávám dětem, kousek po začátku výkladu o kondenzátorech následující definici Faradu:
>> 
>> "Nabíjíme-li kondenzátor o kapacitě 1 Farad proudem 1 Ampér,
>> napětí na něm roste rychlostí 1 Volt za každou 1 sekundu."
>> 
>> Říkajíce tuto větu, píšu na tabuli:
>> 
>> "1F 1A 1V 1s"
>> 
>> Z toho pak vyvodím základní vlastnosti a vzorce o kondenzátoru v obvodu. Často se daři některé vzorce z dětí vytáhnout, přestože se teprve před krátkou dobou dozvěděly, co je to napětí, proud, ...
>> 
>> Asi tak o 0,5-0,7 hodiny později vysvětluji indukčnost, což obvykle začnu konstatováním, že se jedná o kapacitu, které jsme ve všech vzorcích prohodili napětí a proud. Když dojde na definici Henri, říkám velmi podobnou větu jako u Faradu a pod řádek začínající 1F při tom píšu:
>> 
>> "1H 1V 1A 1s"
>> 
>> Nedávno jsem objevil, že dětem na elektrotechnických školách je z nějakého záhadného důvodu předkládána definice Faradu jiná, krkolomnější, kde je náboj a nějaká "omáčka" navíc, jako např:
>> 
>> "Farad je kapacita elektrického kondenzátoru, který při napětí 1 voltu pojme náboj 1 coulombu."
>> 
>> Definice je to formálně správná, ale dle mého názoru pro výuku základů elektrotechniky enormně nepraktická. Pochopím, že se ji budou učit děti na gymnáziu, ale proč na elektrotechnické průmyslovce?
>> 
>> Rozhodně už začínám chápat, co je na kapacitě tak těžko pochopitelného a proč je indukčnost taková záhada :-) (Občas pomáhám nějakým studentům a vždycky mě to překvapovalo.)
>> 
>> Mohl by mi toto objasnit některý z přítomných učitelů?
>> 
>> Děkuji, PH
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
>> Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list


 



Další informace o konferenci Hw-list