RE: Vyuka elektroniky - kapacita

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Čtvrtek Říjen 28 12:39:03 CEST 2010

Hydroekvivalenty používám také. Konkrétně zde cívku s potrubím. Vypadá to stejně a stejně i funguje. Jen pak musím dovysvětlit principielní rozdíl, kdy zatímco voda má velkou hmotnost, která vede k setrvačnosti, lehoučké elektrony hmotností neoplývají a místo setrvačnosti mají tedy magnetické pole.

Někdy pak ještě dodám, že ono je vlastně relativisticky transformaovaným obrazem elektrického pole těch elektronů a svým způsobem je to vlastně zas setrvačnost:-) Teorii relativity a kvantovou mechaniku většinou při různých příležitostch po kouskách vysvětluji také. Např. minulý týden přišly na řadu základy KM, aby dávalo smysl, proč potřebují LED s různou barvou různá minimální napětí.

Zajímavé je, že sice existují vodní modely pro většinu součástek, ale většina z nich se mi nijak zvlášť neosvědčila. Používám je tedy jen u napětí, proudu, odporu a indukčnosti.

Elektrony namačkané na jedné elektrodě kondenzátoru, snažící se dostat na druhou, kde je volněji, jsou natolik snadno intuitivně pochopitelné, že komplikvat situaci pružnou přepážkou v nádobě je prostě zbytečné. A hlavní myšlenka u kondenzátoru je nakonec stejně ještě jednodušší: "Je to takový malý akumulátor, ale na rozdíl od těch, co máte v mobilech a empétrojkách, se dá strašně rychle nabíjet a vybíjet. Klidně třeba miliardkrát za sekundu."

Na tranzistor se dá také použít vodní model, ale osvědčila se tzv. Trpaslíková metoda: "V tranzistoru je trpaslík. Má tam miliamérmetr na měření proudu báze, reostat a ampérmetr u kolektoru, kalkulačku a papírek se zesilovacím činitelem" :-) Po doplnění od dvě diody se na tomto modelu se dají vysvětlit prakticky všechny statické, dynamické i mezní parametry. Děti to velmi baví: Trpaslíka lze zabít vysokým napětím, přepálit mu měřáčky, uvařit ho delším výkonovým přetížením, ... :-)

PH