Vyuka elektroniky - kapacita

Lukas Burda burdal1 na post.cz
Čtvrtek Říjen 28 12:35:06 CEST 2010


No ja vam nevim. Nevim kolik je detem ve Vasem krouzku, ale na stredni
skole se stejne musi naucit, co je to naboj a jak to souvisi s
proudem, takze ony obe definice jsou jaksi ekvivalentni (coz byt musi
-to je jasne). Napeti a naboj <b>podle me mozna</b> lepe vyjadruje
akumulovani energie v kondenzatoru, navic nechapu proc by definice,
ktera vyuziva mene velicin mela byt krkolomejsi. Kazdopadne mezi temi
definicemi nevidim prakticky zadny rozdil a domnivam se, ze hlavni je
potreba si uvedomit, ze podobne problemy jsou pouze problemy jineho
uhlu pohledu a zadny postoj nema narok na to, byt uprednostnovan jako
lepsi. Pokud ma nekdo pochopit kondenzator, tak to bud nepohcopi, nebo
to pochopi obema zpusoby. At uz "pumpuju tam neco nejakou rychlosti po
nejakou dobu a on v tom takhle vyroste roste tlak" nebo "abych tam
napumpoval tolik a tolik, musim to tam prat pod takovym a takovym
tlakem". Pokud to nejaky stredoskolak nepochopi skolnim zpusobem,
hledal bych za tim spise jeho nezajem, lemplovstvi ci hloupost,
pripadne nekompetentnost ucitele (plati v uvedenem poradi). Tot ovsem
pouze muj skromny nazor.

Lukas Burda


Thursday, October 28, 2010, 12:15:15 AM, you wrote:

> Dobrý den všem,

> Na el. kroužku říkávám dětem, kousek po začátku výkladu o
> kondenzátorech následující definici Faradu:

> "Nabíjíme-li kondenzátor o kapacitě 1 Farad proudem 1 Ampér,
> napětí na něm roste rychlostí 1 Volt za každou 1 sekundu."

> Říkajíce tuto větu, píšu na tabuli:

> "1F 1A 1V 1s"

> Z toho pak vyvodím základní vlastnosti a vzorce o kondenzátoru v
> obvodu. Často se daři některé vzorce z dětí vytáhnout, přestože se teprve před krátkou
> dobou dozvěděly, co je to napětí, proud, ...

> Asi tak o 0,5-0,7 hodiny později vysvětluji indukčnost, což obvykle
> začnu konstatováním, že se jedná o kapacitu, které jsme ve všech vzorcích prohodili
> napětí a proud. Když dojde na definici Henri, říkám velmi podobnou
> větu jako u Faradu a pod řádek začínající 1F při tom píšu:

> "1H 1V 1A 1s"

> Nedávno jsem objevil, že dětem na elektrotechnických školách je z
> nějakého záhadného důvodu předkládána definice Faradu jiná, krkolomnější, kde je náboj a
> nějaká "omáčka" navíc, jako např:

> "Farad je kapacita elektrického kondenzátoru, který při napětí 1 voltu pojme náboj 1 coulombu."

> Definice je to formálně správná, ale dle mého názoru pro výuku
> základů elektrotechniky enormně nepraktická. Pochopím, že se ji budou učit děti na
> gymnáziu, ale proč na elektrotechnické průmyslovce?

> Rozhodně už začínám chápat, co je na kapacitě tak těžko
> pochopitelného a proč je indukčnost taková záhada :-) (Občas pomáhám nějakým studentům a vždycky
> mě to překvapovalo.)

> Mohl by mi toto objasnit některý z přítomných učitelů?

> Děkuji, PH
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list



Další informace o konferenci Hw-list