Vyuka elektroniky - kapacita

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Čtvrtek Říjen 28 00:15:15 CEST 2010


Dobrý den všem,

Na el. kroužku říkávám dětem, kousek po začátku výkladu o kondenzátorech následující definici Faradu:

"Nabíjíme-li kondenzátor o kapacitě 1 Farad proudem 1 Ampér,
napětí na něm roste rychlostí 1 Volt za každou 1 sekundu."

Říkajíce tuto větu, píšu na tabuli:

"1F 1A 1V 1s"

Z toho pak vyvodím základní vlastnosti a vzorce o kondenzátoru v obvodu. Často se daři některé vzorce z dětí vytáhnout, přestože se teprve před krátkou dobou dozvěděly, co je to napětí, proud, ...

Asi tak o 0,5-0,7 hodiny později vysvětluji indukčnost, což obvykle začnu konstatováním, že se jedná o kapacitu, které jsme ve všech vzorcích prohodili napětí a proud. Když dojde na definici Henri, říkám velmi podobnou větu jako u Faradu a pod řádek začínající 1F při tom píšu:

"1H 1V 1A 1s"

Nedávno jsem objevil, že dětem na elektrotechnických školách je z nějakého záhadného důvodu předkládána definice Faradu jiná, krkolomnější, kde je náboj a nějaká "omáčka" navíc, jako např:

"Farad je kapacita elektrického kondenzátoru, který při napětí 1 voltu pojme náboj 1 coulombu."

Definice je to formálně správná, ale dle mého názoru pro výuku základů elektrotechniky enormně nepraktická. Pochopím, že se ji budou učit děti na gymnáziu, ale proč na elektrotechnické průmyslovce?

Rozhodně už začínám chápat, co je na kapacitě tak těžko pochopitelného a proč je indukčnost taková záhada :-) (Občas pomáhám nějakým studentům a vždycky mě to překvapovalo.)

Mohl by mi toto objasnit některý z přítomných učitelů?

Děkuji, PH


Další informace o konferenci Hw-list