2/4 cestny usmernovac?

Úterý Říjen 26 22:13:36 CEST 2010

No já jsem to tenkrát čet a popis toho zapojení mi připadal trochu
zmatený - nebo to bylo něco atypického. Především u jednofázového trafa
se nejedná o čtyrcestné usměrnění, přesto že v můstku jsou 4 diody.
Zásadně se používá dvoucestné usměrnění (obě půlvlny, zvlnění má
dvojnásobek vstupního kmitočtu). Při jednocestném je trafo syceno
stejnosměrnou složkou a pokud nemá mezeru (jako že nemá), dokáže se
přesytit před dosažením max. zatížení.

Dvě vinutí (vyvedený střed) a dvě diody se používají pro malá napětí.
Pokud máme - pól jako zem, je připojený na střed vinutí. Je tam jeden
kond, obě diody, každá z jednoho konce vinutí, jsou katodama připojené
na + toho kondu. V jedné půlvlně vede jedna, ve druhé druhá. Výhoda je,
že je tam vždycky úbytek jen jedné diody. Pro napětí 5V a obyč. diody
ušetříme skoro 1V, takže 20% výkonu. Sice každá půlka sekundáru je
zatížená jen v půlce periody (horší poměr střední/efektivní hodnota),
ale celkově se měď a železo ušetří.

Dvě diody a jedno vinutí, kondy v sérii - to je zdvojovač napětí. Zase
úbytek jen na jedné diodě, ale z polovičního napětí trafa, myslím že se
tím nic neušetří. Dva kondenzátory je problém (rozměry, cena) a jsou na
frekvenci sítě, musí mít větší kapacitu než jeden kondenzátor za
dvojcestným usměrněním. Ale když je potřeba vyvedený střed (symetrické
napětí), dělá se to. Kdyby tam byly dvě vinutí a 4 diody, mohly by být
oba kondenzátory napájeny dvojcestně.

Klasika - gretz - jsou tam sice vždycky dvě diody v sérii, ale je to
nejjednodušší (jedno vinutí, jeden kondenzátor).
Anděl