nabijecka alkalickych baterii

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Úterý Říjen 5 06:44:19 CEST 2010

Zdravím,
  já bych řekl, že je to celkem prosté - baterie se nabíjí pulsně tak, že
patrně průměrný proud bude 50 mA a pulsy nebudou příliš časté. Trik je
v tom, že tyto články je nutno nechat "odpočívat" během nabíjení, aby se
mohl uskutečnit ten vratný chemický proces, protože články k tomu nejsou
běžně určeny a proto to trvá podstatně déle.
  Obsah článku se mi líbí, zdá se, že si nikdo nehraje na modrý krystal a
píšou tam, že nabít lze jen čerstvě a rychle vybitý článek, u kterého jsou
ještě strukturální změny elektrod natolik malé, že je lze tím nabíjením
alespoň částečně reverzovat. Články pomalu a dlouhodobě vybíjené (ovladač,
hodiny...) nabít nelze, protože tam už je poškození produkty vybíjení
příliš velké (už se mi dokonce stalo, že vytekl článek v hodinách, které
přitom ještě šly, tj. ještě dával nějaké napětí).
  Rovněž píšou, že obvykle je nutno nabíjet 2x, aby byl článek použitelný
a také, že počet cyklů je samozřejmě malý (uvádí tam max. 20, i to je dle
mne hodně optimistické číslo).
  Osobně si myslím, že to dnes už nemá smysl (což uvádí v závěru i autor),
protože pro "žravé" spotřebiče (foťáky, kamery atd.) se už používají takřka
výhradně akumulátory a z těch ovladačů a dalších ty články stejně nejdou
nabít.
  Zdraví Pavel.