LCD monitor, ne-nativni rozliseni?

Pavel Kutina hw na prelude.cz
Neděle Listopad 28 11:18:41 CET 2010

To neni tak uplne pravda, po HW kalibraci muzete dosahnout toho, ze sice
celkove o chlup snizite kontrast obrazu, ale uvidite i do stinu, i do svetel
(zjednodusene - monitor bude zobrazovat cernou ne jako 0,0,0, ale treba jako
10, 10, 10, bilou ne jako 255, 255, 255, ale jako 245, 245, 245), takze
celkove rozsah kontrastu klesne, ale zobrazeni bude realnejsi.

Pouzivam na praci s fotografiemi predevsim notebooky (zvyk a pohodli a
mobilita), ktere ty LCD maji vesmes opravdu mizerne a sondou jsem schopny je
srovnat do polohy, kdy sedi barvy a vidim do stinu, stejne tak u nejakeho
lacineho Philipse, co se mi tu take nekde "vali". U jedne masiny mam jako
"referencni" jakesi letite 17" LCD EIZO (negraficky model, nejaka lepsi
"kancelarska" potvora, ale s S-PVA a 10bit zpracovanim), u ktereho vyrobce
tvrdil, ze umi sRGB - a po cca sedmi letech provozu kalibrace HW sondou s
obrazem viditelne nehne, rozeznam na nem u testovacich obrazcu rozsah tusim
3-252, coz mi projde jako naprosto dostatecne. U tech zkalibrovanych NB je
to o chlup horsi, ale je to "o prsa".

Mimichodem - pokud mam zkalibrovany monitor, tak se snadno dostanu do stavu,
kdy mi "divaci" u fotografii na webu budou hlasit, ze to je moc tmave, moc
svetle, barevne ujete - protoze nemaji zkalibrovane monitory oni a to co
vidim ja proste nemaji sanci rozlisit, takze u fotek (nebo grafiky pro web)
je docela dobre pouzivat rozsah, z kazde strany orizly o nejakych 10-15
bodu.

S tiskarnami je to velmi podobne, v podstate neexistuje lab, ktery by byl
schopen vytisknout cely barevny prostor sRGB, takze stejne pred tiskem delam
korekce pro konkretni lab na zaklade predchozich zkusenosti (a ja opravdu
nejsem ten, kdo by treba Ultralabu chtel kalibrovat stroje).

Pavel Kutina