OT: Seřízení zesilovače, výstupní impedance

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Středa Listopad 17 13:33:10 CET 2010

Zdravím,
  dnešního svátečního dne jsem se rozhodl, že si tu trošku pošolíchám jeden
z mých elektronkových zesilovačů (nedávno tu šla o nich řeč ve vlákně o
výběru reprobeden). Nastal však problém se získáním umělé zátěže, kterou by
měl být odpor 100Ohm/100W (seřízení se provádí na 100V výstupu). Takový odpor
bohužel nemám a tak jsem jej chtěl nahradit vhodně voleným tepelným
spotřebičem. Nejbližší se ukázalo "horské slunce" v režimu "Pouze IR", které
má odpor 87.8Ohm zastudena a nějakých 95Ohm plně nažhavené těsně po vyndání
ze sítě 230V. Z toho jsem interpoloval odpor v režimu umělé zátěže kolem 90
Ohm.
  Napřed jsem si řekl, že 10% impedanční nepřizpůsobení zanedbám. Přepočetl
jsem si napětí pro výkon 100W na tomto odporu, je to cca 95V. Vybudil jsem
zesilovač předepsaným signálem a nádherně se mi toto napětí podařilo na
odporu nastavit. Na osciloskopu sinus jako víno, horské slunce pískalo na
frekvenci 1 kHz :-). Nastavil jsem vše potřebné a prohlásil jsem nastavení
za hotové.
  Pak mne napadla myšlenka, která se mi zdála zpočátku chytrá. Ten zesilovač
má výstupy pro 8 Ohm, 16 Ohm a 100 Ohm (100V/100W), řešené jako odbočky
výstupního trafa. Když zapojím zátěž ne mezi body 0 a 100 Ohm, ale 8 Ohm a
100 Ohm, bude to vlastně 92 Ohm a tedy mnohem lépe přizpůsobené. Přepojil jsem
tedy zátěž tímto způsobem, a vida, něco nebylo OK. Napětí na zátěži bylo při
plném vybuzení jen 75V a dostat ho na požadovaných 95 vyžadovalo po zesilovači
mnohem větší úsilí. Vnitřní trimr nastavení zisku musel být nadoraz a na
osciloskopu byly vidět v obou vrcholech sinusovky zploštění a jakési zákmity,
zkrátka zesilovač byl přetížen. Vrátil jsem tedy zátěž zase na plných 100V
a zesilovač se zase umoudřil - pro zajímavost, v nastavení, které bylo potřeba
pro 95V na těch 92Ohm dával 120V - do nižší, než jmenovité zátěže, takže trvalý
výstupní výkon byl 160 W (!!) - jde o zesilovač s udávaným hudebním výkonem
130W a trvalým 100W při 1.5% zkreslení.
  Má někdo vysvětlení tohoto chování ? Vypadá to, jako by vypuštění části
vinutí výstupního trafa, která je normálně vždy užívána, způsobilo nějaké
podivné problémy. Z výstupního trafa jde ještě zpětnovazební vinutí do budiče,
ale to je zcela galvanicky oddělené. Je možné, že by atypický odběr zátěže
z trafa natolik změnil elektromagnetické poměry, že by to takto nefungovalo ?
Nebo jsem debil a někde se úplně seknul ve výpočtech ?

Zdraví Pavel.