GPS a nadmorska vyska

Pavel Kutina hw na prelude.cz
Sobota Listopad 13 00:55:50 CET 2010

To je pro neznaleho hezke a zajimave cteni. Nedalo by se jeste neznalemu
vysvetlit, proc ta podivna GPS masinka stoji 300k? Ja tam samozrejme vidim
poznamku o presnosti radove na milimetry, ale ten rozpis zeleza ve mne
nebudi dojem hitech zarizeni, spis dobre vybaveneho mobilu...

Pavel Kutina

----- Original Message -----
From: "Pavel Dolnsky" <p.dolnsky na atlas.cz>
To: "hw-list" <hw-list na list.hw.cz>
Sent: Saturday, November 13, 2010 12:33 AM
Subject: RE: GPS a nadmorska vyska

Ano.
Pokusim se to trochu rozvest. Geodezie pokud urcuje polohu nejakeho bodu v
mape, tedy v  souradnem systemu vzdy funguje tak, ze se meri k nejakemu
znamemu bodu. Podle toho co se meri, bud k  triangulacnimu bodu , pokud se
meri poloha nebo k nivelacnimu bodu, pokud se meri nadmorska vyska. Za timto
ucelem je v krajine sit triangulacnich a nivelacnich bodu. Geodet si  najde
nejblizsi bod o znamych parametrech a sve mereni zapocne a konci na techto
bodech. Triangulacni body jsou zpravidla na kopcich , oznaceni ruzna od
tyce, pres triangulacni trojnozku az po triangulacni vez. Nivelacni body
urcuji nadmorskou vysku a najdete je spise ve mestech, to jsou ty ocelove
trny v budovach, zdech atd, nivelacni sit ma nekolik radu , ktere se lisi
presnosti, hlavnim nivelacnim bodem , tedy bodem I. radu je v CR bod  Lišov
u Ceskych Budejovic.

S rozvojem GPS se vybudovala po Evorpe ETRS89 , tedy sit pevnych GPS
prijimacu, ktere se nachzi na klicovych kopcich a 7/24 prijimaji GPS , meri
teplotu, tlak, vlhkost atd. a vlastne slouzi jako korekcni body pro mereni
na neznamem bode, Pokud ve stejnem okamziku mam mereni na znamem a neznamem
bode, jsem schopen korigovat vliv atnosfery a mereni zpresnit az na 2-3cm.
kde jsou body se muzete podivat zde http://www.epncb.oma.be/
Jak fyzicky vypada a co meri GOPE_11502M002 , tedy jeden z nasich ETRD89
bodu , na Onfrejove muzete videt zde,
http://www.epncb.oma.be/_trackingnetwork/siteinfo4onestation.php?station=GOPE
Techto bodu je v CR aktualne 10 a vlastne tvori referencni GPS sit nulteho
radu NULRAD s pevnymi GPS , tato je pak doplnena (zahustena) refetencni GPS
siti DOPNU, tedy bodu ktere jsou zamereny i pomoci GPS, techto bodu jsou
radove stovky a tvori sit s vzdalenosti bodu cca 5km po cele CR.
Tak ze geodet si bud postavi vlastni GPS na bod DOPNU a provede mereni na
tomto bode a zaroven na neznamem bode nebo vyuzije data z nejake ETRS89
stanice pokud meri v jeji blizkosti, posledni moznsti je , ze ma vybudovanou
vlastni stabilní GPS, coz vyuzivaji napriklad dulni merici .
Vlastni korekce je trivialni matematicka uloha, ktera probiha zcela
automaticky.
Tak asi tak.

Pavel

>Oni snad pouzivaji prijimace s korekci od pozemnich vysilacu s
presnosti v radu cm.
RD