GPS a nadmorska vyska

Pavel Dolnsky p.dolnsky na atlas.cz
Pátek Listopad 12 15:10:59 CET 2010

Docela bych az nesouhlasil, podle meho to neni vec operacniho systemu.
OS pouze zpristupni GPS a poskytne data tak jak je GPS poskytuje tedy v systemu WGS84.
Prepocet dat do jineho souradneho systemu je jiz zalezitost konkretniho aplikacniho sw.
Duvod, souradnych systemu je rada, metod transformace je jeste vice a kazdna ma sve +-.
Pokud zustanu u nadmorskych vysek tak, zaklady jsem jiz uvedl, ale ne vsechny. Pokud to dale rozvedu tak, on se jiz vlastne nepouziva ani system Balt, ale pouziva se Bpv.
Tedy system Balt po vyrovnani. O co go. V ramci snahy o spojeni nivelacnich siti statu stredni evropy se zjitilo, ze kazdy ma tu svoji sit vyskove torchu ujetou a pristoupilo se k jejimu vyrovnani.
Za zaklad se vzala stredni hladina more v Kronštatu (mesto na ostrove Kotlin  v baltskem mori, kousek od Petrohradu , tedy Rusko, 0 na vodoctu v pristavu je tedy ted jedina spravna 0 pro celou stredni a vychodni evropu) a tato se podle teorie Moloděnského prepocetla na kvazigeoid.
Pro CR se to pak jeste zpresnilo prepocten ma  GEOID94.
Takze, jen v CR bezne narazite na mapy s minimalne tremy systemy nadmorskych vysek  o souradnych sytemech nemluve, tech zde opet mame nekolik, z hlavnich jmenujme Souradnicovy system Jednotne trigonometricke site katastralni (S-JTSK) , pouziva statni mapove dilo, a vojensky Souradnicovy system 1945 (S-42)

Nicmene at neteoretizujeme, to o cem je zde rec, je transformace souradnic z souradneho systemu WGS-84 do systemu S-JTSK / Bpv.
Na samotny prevod z WG84 do S-JTSK najdete radu literatury i hotovych programu ci zdrojaku, pokud chceme i nadmorske vysky je to horsi, ale i zde plati,kdo hleda najde.
Heslo, 3D Helmertova transformace nebo treansformace WG84 S-JTSK/Bvp.

Pavel

P.S. Ma GPS, tedy PDA ukazuje v Baltu, jelikoz  sw ktery pouzivam provadi prepocet z WG84 a mohu si nastavit v jakem souradnem sytemu chci videt vysledky.

> GPS tedy udava nadmorskou vysku daneho bodu vuci WGS84,
| pokud chcete hodnotu nadmorske vysky vuci stredni hladine nejblizsiho
| more musi se provest prepocet, vetsinou jednoduchou predovni tabulkou,
| pro CR se tusim obe vysky lisi o 48m. Prevodni tabulka staci par kbytu,
| vzhledme k presnosti mereni nadmorske vysky pomoci GPS to fakt nema
| cenu hrotit. Kdyz jsem naposledy byl na Snezce tak mi GPS ukazal 1603m
| a letalo to tak o +-2m.

No prave. Proto bych cekal, ze nejvetsi svetovy vyrobce mobilu to ve 21. stoleti
nejak trochu rozumne osetri jiz na urovni operacniho systemu, a proto muj
udiv, ze to tak neni.
Pokud Vam GPS ukazuje 1603 mnm, tak Vas vyrobce to osetrit dokazal
(pokud jste to teda nekde nenastavoval rucne). U me by to v defaultnim
nastaveni ukazalo 1650 mnm.
Jinak ten posun je v ramci CR a SR z rozmezi 44-46 m.

| pri preletech je to jeste slozitejsi,  pouziva se tzv. prevodni vyska s tlakem 1013,25 hPa

Tohle tusim plati az nad nejakou vyskou (300 m ?), protoze jinak by asi
mohlo letadlo v baro-vysce 100m jiz taky ryt brazdu v zemi.

| http://www.svetoutdooru.cz/clanek/?106674-gps-a-nadmorska-vyska

Jinak i tady je videt, ze ani dalsi pristroje to nemaji nejak super vyresene.
Je bezva, kdyz tam odecitali bulharskou konstantu 20m, protom podle
modelu by odchylka mela byt nejakych 45-50m (neni-li kompenzovana),
pripadne 0m (je-li kompenzovana).

| Mam turisticke GPS Garmin eTrex Vista HCX s barometrickym vyskomerom
| Ziadna inteligencia, tabulka, ci kompenzacia pri zotrvani na jednom mieste v
| tomto pristroji nie je.

Skoda.

rollfree