RE: OT: Poraďte reprobedny

Čtvrtek Listopad 11 10:19:07 CET 2010

Zdravíčko - to o čem píšete se jmenovalo "poslechový monitor" a mělo to nějakou zkratku. Používalo se to v televizních a rozhlasových studiích. To co jsem zažil já tak mělo dole ve spodní části zesilovač a přivedly se do toho dvě symetrické linky - u každé se dala nastavit hlasitost - zpravidla to byl zvuk a povel. Viděl jsem jak elektronkovou verzi tak i tranzistorovou. Ta elektronková měla krásné dřevěné žebrování. A hráááálo, to, bože jak to hrálo... Když to dnes někde vidím, tak jenom polknu. Jenže do obejváku už to dneska opravdu příliš nepasuje.

L. Kručinský

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces na list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Pavel Kutina
Sent: Wednesday, November 10, 2010 11:29 AM
To: HW-news
Subject: Re: OT: Poraďte reprobedny

S reprobednama je vůbec docela sranda.

Jedny z nej, co jsem měl možnost slyšet, byly třípásmové polystyrenové (nevím objem, 50 litrů?) z tehdejšího Hifiklubu - tátovi hrajou dodnes a ve mně jeden čas rostla frustrace z toho, že jsem nebyl v nějaké rozumné cenové kategorii tyhle (dnes cca 40 let staré) třípásmové reprosoustavy "dohnat".

Pak si kamarád koupil z rozhlasu vyřazované aktivní teslácké monitory (snad se to opravdu jmenovalo Monitor, ale nedaří se mi je vygooglovat) s výkonem tuším 100W na kanál. Byl to hodně hezkej kus nábytku - cca metr vysoké, půl metru široké, o něco míň hluboké, chromované stojany s polohováním, prostě do paneláku na Jižním městě, kde tenkrát bydlel, jako dělané :)

Na těch Monitorech pro mne tehdy byla zvláštní jedna věc - uměly "šeptat" i hrát na plný výkon - a stále srozumitelně, nerozmazaně a čistě, a i když jely "nadoraz", sousedi si nestěžovali na nemístnou hlasitost produkce, a to jsme na nich válcovali v našich postpubertálních letech (těsně po vojně) ledacos, od tvrdého punku po Vivaldiho i ve dvě ráno. Dnes už vím, že právě tohle je jeden z parametrů, ve kterém se dělí "zrno od plev"...

Od té doby jsem z normální "spotřební" produkce neslyšel nic, co by se jim byť jenom blížilo - a na studiové sestavy nemám (a výhra ve Sportce se mě zatím netýká), tam by se možná vybírat dalo.

Chci tím říct jen to, že výběr reprobeden je velmi závislý na osobních "zvukových preferencích" a může se stát, že desítky let starý "šrot" bude vyhovovat výrazně lépe, než soudobá hi-tech udělátka.

Pavel Kutina