Energetika na skolach

Pavel Hudecek phudecek na tiscali.cz
Pátek Květen 21 00:14:16 CEST 2010

Nejhorší je, že to na tý ceně zatím moc vidět nebude.

Nedávno jsem byl na diskusi, která se jmenovala "slunce za všechny naše peníze",
nebo tak nějak. Byli tam víceméně všichni zůčastnění, od nějakého sdružení
solárníků, přes ERÚ, až po ČEZ, a ČEPS.

Nejprve jeden pán (myslím že z ČEPSu) nastínil, jak se situace má: Těch 13,7
Kč/kWh je totiž teprve začátek a dále poroste o 2-4 %/rok, podle vývoje indexu
průmyslových cen - nejpravděpodobněji tedy zkončíme u něco kolem 22 a celkem
solárníkům z let 09/10 zaplatíme asi 780 GKč. Pak pan "solárník" vysvětlil,
že oni to ale takhle vůbec nemysleli (že to prý mělo být jako v Rakousku,
tedy drobní elektrárníčci se svými malými panýlky na malých hezkých domečcích
a ne zlí velkoeelktrárníci a ošklivá solární pole, ve které se to tady nakonec
zvrtlo), což pán z ČEPSu okomentoval tím, že jemu je jedno, zda dá 3/4 bilionu
100 velkejm hajzlům, nebo 100000 malejm. Dále si pan solárník pozval nějakého
"ing. solárníka", který nám vysvětlil, že se vlastně nic neděje a ukázal
grafy, jak díky krizi cena el. velmi poklesla, takže nebude strašlivé zdražení,
ale jen malilinkaté. - Takže sice zaplatíme 3/4 bilionu, ale přinejmenším
v nejbližší době to na ceně el. nebude skoro vidět, takže se prostý lid nezvedne
a nepůjde ty panely rozbíjet (což je asi jediné levné řešení tohoto problému).
jen tak pro zajímavost ještě pár postřehů:
- Z porovnání různých euoficiáních možností snížení produkce CO2 je solar
absolutně nejdražší (což asi nepřekvapí) a naopak bezkonkurenčně nejlevnější
je prostě nakoupit emisní povolenky a pak je nevyužít:-)
- Pán z ERÚ: My za nic nemůžem, my za nic nemůžem, my za nic nemůžem, ...
- Pán z ministerstva: My za nic nemůžem, my za nic nemůžem, my za nic nemůžem,
- Máme trochu štěstí v neštěstí: Zelení mužíčci to svým kamarádíčkům chtěli
co nejvíc usnadnit, takže k vydání povolení stačila správně vyplněná žádost.
Díky tomu bylo mnoho žádostí podáno spekulativně (někdy i 5 elektráren na
1 pozemek) a tak už došly rezervy max únosného výkonu pro síť a vydávání
povolení bylo zastaveno. (Tohle vědět před rokem, tak koupím nejlevnější
pole a podám na něj aspoň 100 žádostí, aby limit došel dřív)
- Nyní se to změní a bude nutno doložit reálné investování do elektrárny.
- Pán z ČEZu konstatoval, že bude ještě legrace a čeká nás eko "souboj transformátorů".
Jednotlivé evropské země si začínají pořizovat na hranicích regulační trafa,
aby mohli řídit, kolik proudu přez ně poteče. Poláci s tím už začali a až
si je pořídíme i my, Francouzi začnou mít z německých větrníků větry:-)
- Nově povolované "eko" zdroje již budou muset být regulovatelné, takže půjde
pomocí HDO ořezávat produkční špičky.
- Jeden pán z publika konstatoval, že bychom to měli nazvat pravým jménem:
Mafie - Všichni, kromě solárníků souhlasili.
- Jiný pán z publika se prozměnu kloní k pojmenování národní tragédie. Jen
je otázka, zda to srovnávat se škodami, které napáchali Braniboři v čechách,
majetková reforma po Bílé hoře, rok 1948, měnová reforma, ...
- Mimochodem i lehké topné oleje, Krejčíř, Kožený, ... ba i miliardy církvi
... blednou závistí.
- Pán z ČEPSu zmínil hezkou stránku s výmluvným názvem: http://nemakej.cz/

PH