CERN při pátku

Daniel Valuch daniel.valuch na orange.fr
Neděle Květen 9 13:18:07 CEST 2010

no potrapilo nie len cryo. Minuly tyzden som bol v Barcelone na
workshope a mal som kazdy den tak pol hodinovy telefonat, uz sa tesim na
ucet za roaming. Boli tam len dva pevne pocitace v miestnosti kde sme
mali kafe cez ktore sa dalo urobit ssh. Tak som si tam rozlozil a
pripojil vsetky veci a riesil. Vtipne bolo ze sa s kolegom pristavil aj
pan z firmy co nam dodava nejake feritove gerety, pozera tam na tie
vsetky okna s priebehmi signalov, packami, hejblatkami a knoflikmi a
hovori "no to je pekne ze sa v sucasnosti uz daju sledovat vsetky tieto
veci na dialku". A kolega (uz vedel aky som bol nasraty ze som tam sedel
pol hodinu a riesil) hovori "on to nesleduje, on to riadi" :-))))
Inak ten institut bol velmi pekny. Je to nova generacia urychlovacov
ktore sa pouzivaju ako zdroje synchrotronoveho svetla na vyskumne ucely,
v sucasnosti je ich v Europe uz niekolko a stavaju sa stale dalsie.
Pomocou elektronoveho zvazku sa da generovat extremne kvalitne svetlo s
lubovolnou polarizaciou a vlnovymi dlzkami az do jednotiek nanometrov,
bud 'biele' alebo monochromaticke. Ludia z oblasti biologie, polymerov,
materialov, krystalografie a inych oblasti sa po takomto niecom idu
umlatit.
Pekna bola exkurzia. Dosli sme do ringu a tam vsetky tie trubky a
komponenty, naozaj krasna praca. Vsetko tam ale bolo tak male, kolega sa
pytal ze: uz ste nam ukazali model a teraz kde je samotny urychlovac :-)
http://dvaluch.web.cern.ch/dvaluch/temp/barcelona/17.jpg
http://dvaluch.web.cern.ch/dvaluch/temp/barcelona/18.jpg
http://dvaluch.web.cern.ch/dvaluch/temp/barcelona/19.jpg
Este jeden postreh - nemohol som si nevsimnut ze tam sudruhovia stavali
obrovske cesty, nadjazdy, kruhove objazdy a podla velkosti to vyzeralo
ze tam onedlho bude sidlisko o milione obyvatelov. Pri blizsom pohlade
to ale skor vyzeralo tak ze potrebovali niekde utopit velmi vela penazi
a zamestnat vela ludi. Vsetko dokoncene, cesty, chodniky uz
vybetonovane, parky vysadene. Kazdych 50 metrov popri ceste obrovska
betonova prefabrikovana kocka pre 22kV trafostanicu a to na obidvoch
stranach cesty.
Cely tyzden tam ale makali robosi a rozbijali ten dokonceny betonovy
chodnik kazdych 10 metrov a robili tam dieru asi 2x3 metre aby sa
dostali ku trubkam na kable ktore tam uz boli polozene. Diery museli byt
tak velke lebo v kazdej boli tie trubky na inom mieste :-) Navyse
pouzivali viacmenej len rucne naradie a malu elektrocentralu, takze tu
jednu dieru vyrabali traja cely tyzden.
Az v piatok im tam dotiahli jedno poriadne pneumaticke kladivo.
Potom tam zacali natahovat mensie plastove trubky, vid.
http://dvaluch.web.cern.ch/dvaluch/temp/barcelona/21.jpg
http://dvaluch.web.cern.ch/dvaluch/temp/barcelona/22.jpg
http://dvaluch.web.cern.ch/dvaluch/temp/barcelona/23.jpg
http://dvaluch.web.cern.ch/dvaluch/temp/barcelona/24.jpg
Z palety sa da vyrobit naozj hocico... Od prace sa zrovna nepretrhli.
Este ma zaujalo
http://dvaluch.web.cern.ch/dvaluch/temp/barcelona/25.jpg
a cestu odstranili ale zastavky nechali na mieste, vyzeralo to celkom vtipne
http://dvaluch.web.cern.ch/dvaluch/temp/barcelona/26.jpg
Tolko moje prve dojmy zo Spanielska :-))))
b.