Pokazena detska radost a DVD Sony - zaver prveho dejstva, predbezne happyend

Jan Waclawek konfera@efton.sk
Úterý Březen 30 21:51:45 CEST 2010

Pred par dnami som bol spomenul pokazivsi sa DVD prehravac, http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/2010-March/373740.html a par prispevkov pred a po.

Subjektivne potiaze:
Povodne sa to stalo tak, ze deti mi povedali, ze uprostred DVDcka zrazu prestal hrat (potom este skusali prehrat ine, "known good" DVDcko pre istotu, su to moje deti, nejake zakladne navyky maju... ;-) )

Objektivny nalez:
Naozaj DVD nehra, pocut ako vnutri cvaka servo optiky ale disk sa neroztoci.

Diferencialna diagnoza:
Razborka. Dost chaoticky zlozeny stroj, aj ked mi je jasne, ze vo velkovyrobe je to egal. Spusta lepiacej pasky aby pri transporte nepovypadavali tie lacne paskove vodice z tych lacnych zasuvaco-only konektorov. Konstrukcia nedovoluje ciastocnu zborku a teda spustit mechaniku tak, aby som videl na jej vnutornosti. Moja naivna analyza dokazala, ze disk by sa mal roztocit bez ohladu na stav serv, laserov ci cohokolvek ineho v optike, takze bude v pr*li nahon disku, t.j. bud motor, elektronika (co znamena viac veci, nadej zomiera posledna) alebo kabel medzi. Meriam odpor motora, nekonecno. Meriam susedny motor co hybe optikou, 20Ohm plusminus. Spat na motor nahonu, nekonecno. Iny rozsah meraku, nekonecno. Potocim motorom, hop, nieco preskocilo. Pomale tocenie motorom, na striedacku 20 ohm a nekonecno (samozrejme treba vzdy pockat lebo merak sa z kopancov pri toceni vzdy zblazni). Su to na pohlad vsetko obycajne kefkove motory s permanentnym magnetom (mozem sa samozrejme mylit, m
 oj pohlad za vela v tomto ohlade nestoji). Usudzujem ze jedno vinutie je prerusene.

Konzilium:
Pani kolegovia Dali a Hanek ma posielaju zhanat manual na madarske stranky a suciastky do avelmaku, vid dokumentacia. Je zotaznena moja diagnoza preruseneho vinutia na motore (znie to divne, co?) Avelmak mechaniku ma, avsak s nulovou cenou ako neskladovy typ. Idem znova premerat ten motorcek.

Terapia:
Motorcek ma stale 20Ohm/nekonecno podla natocenia kazdych par desiatok stupnov, nemam naladu pocitat plosky na komutatore, stale mam pochybnosti o tom, co vlastne meriam. V nahlom pominuti zmyslov volim na problemy pohyboveho ustrojenstva elektrosoky: pripajam 5V adapter co je poruke. Motorcek sa bez vahania roztoci. Hmmmmm. Odpajam adapter, beriem merak. 20Ohm ako vysitych, nech tocim ako tocim. Doparoma.

Rekonvalescencia:
Za asistencie jedneho dietata zborka (dieta vcelku nic nepokazilo ani nestratilo, aj ked vacsinu casu meralo merakom nejake pre mna zahadne parametre elektroniky). Ostal obligatny srobik (naozaj, a kupodivu viem odkial je, a aj to, preco je ho zbytocne davat spat (je tam len z transportnych dovodov)). Zapnutie, disk, vsetko ide. Hmmmm...

Zaver:
Pacient je zatial prepusteny do domaceho osetrenia pricom bude bedlivo pozorovany (akoze inac). Zda sa mi, ze ten motor trocha drnci, ale to moze pokojne byt len doznievajuca paranoia. Nepacia sa mi takto "zazracne" vyliecene veci, a tak pre istotu som napisal do Avelmaku, ze ako to s tou mechanikou presne je.

wek
(a to som naozaj doktor! :-P )