OT: LHC - nějak to dnes zlobí :-(

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Neděle Březen 28 00:18:43 CET 2010

> To je necim vyznamny cas nebo proc takova divna volba? :-))
> Mimochodem polozil jsem do LHC fora dotaz na kolimatory a mezi jinym se tam objevil tenhle odkaz na uzasny zvuk, ktery produkuje bunch, kdyz se otre o kolimator (stejne si nedovedu predstavit jak takove mechanicke otreni muze svazek ucesat...)
>
> http://lhc-collimation-project.web.cern.ch/lhc-collimation-project/sounds%20and%20movies.htm
>
> Jakub Serych

Zdravím,
  velice děkuji za odkaz! Jsem tak nějak sluchový typ a už jsem viděl dost
obrázků LHC, ale až dosud jsem neslyšel žádný zvuk. Tak konečně už jsem taky
slyšel :-). Škoda, že ty nahrávky nejsou úplně dobré - v tom nejzajímavějším
úseku je kus "vyklíčován". Schválně jsem si vlnu zobrazil v Audacity a můžete
se také podívat: http://sinus.cz/~patrol/unsorted/beam-sound.png . Je krásně
vidět, jak signál náhle letí do + saturace, pak prudce přeběhne do - saturace,
kde trčí velmi dlouho a teprve pak začne opět být něco slyšet. Velmi by mne
zajímalo, zda tento jev má na svědomí akustická vlna, kterou ten mike
jednoduše nestačil pobrat, nebo zda tam byl tak extrémně silný elmag impuls,
který se naindukoval do audio obvodu a na chvíli ho totálně vyřadil
z činnosti, nebo že by za to mohla radiace, která na chvilku např. udělala
z FETu v předzesilovači mikrofonu (pokud to byl elektret) jen kus drátu :-).
Každopádně kdybych byl na řídícím místě v CERNu já, mikrofonů by kolem LHC
bylo rozhodně nejméně stejně jako kamer, a došlápnul bych na to, aby zvuk byl
skutečně HiFi (domnívám se, že diagnostika poslechem může být docela dobrá
věc, v praxi se mi už mnohokráte osvědčila).
  Zdraví Pavel.