Problem s ND

Šerých Jakub Serych@panska.cz
Pátek Březen 26 10:40:26 CET 2010

Neni to zhovadilost. Je to zcela prirozena soucast fungovani konzumni spolecnosti (nejsem zastancem konzumismu, ale zijeme v nem a nic moc s nim nenadelame). Nesmite mit klapky na ocich a divat se jen na svoji mikrovlnku a jeji magnetron.
Musite ve svem pohledu zkoumat, jak je vlastne mozne, ze tak dokonalou vec jako je mikrovlnka dostanete za cca dve tisicovky. Kdyz si rekneme budete svuj cas cenit na 500Kc/hod, vyrobite mikrovlnku od vykopani prvotnich surovin ze zeme pres vyrobu materialu, pak vyrobu soucastek a nakonec kompletaci cele mikrovlnky za 4 hodiny sve prace? Ani naaaaaaahodou.
Ta mikrovlnka nestoji asi tak sto tisic jenom proto, ze se vyrabi v mnohatisicovych seriich a tomu je to cele podrizene. Napriklad jen cela dopravni transakce mikrovlnky odnenud z Ciny do vaseho supermarketu az Vam pod nos musi byt temer za nulu a presto z toho musi byt ziveno x delniku, kteri to skutecne svyma rukama odnekud nekam prenesou, prevezou, zabali, rozbali (ale i mnoho uredniku, kteri na to ani nesahnou, ale pouze ty delniky ridi) atd.
A ted premyslejte jak bude vypadat preprava asi tak 5 magnetronu (samozrejme nejlepe ruznych typu) pro par nadsencu, kteri si chteji bastlit vlastni mikrovlnky. Ty veci musi stejni lide odnekud nekam prenest, zabalit, vybalit atd. Akorat se jejich mzda nebude delit desetitisici jako u hotovych mikrovlnek, ale asi tak 5 slovy peti. Treba i proto bude ten magnetron nakonec drazsi nez mikrovlnka.
Respektive cena magnetronu je zrejme OK, co je pokrivene je to, ze mikrovlnka je levnejsi nez magnetron.

Samozrejme jsem v tomto prikladu vytrhal jen drobouckou cast celeho komplexu od vyroby az k Vasemu zakoupeni, takze je to nepochybne ze vsech moznych stran napadnutelne. Ja tim jen chci rict, ze se na mikrovlnku, lozisko v prevodovce a mnoho jinych veci, ktere padaly v tehle debate musite vzdy divat jako na jeden drobecek v obrovskem systemu, ktery funguje ne jako samostatny drobecek, ale jako nedilna soucast systemu.

Jakub Serych