Tel. linka 2dr/4dr

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Neděle Březen 14 09:34:20 CET 2010

> Zdravim,
> potrebuji realizovat prevod ab dratu z telefonni ustredny na 4dratove
> vedeni, signal zdigitalizovat, upravit a zpet na 2dr. Na  problem zatim
> narazim prave ve vidlici. Vim, ze existuje transformatorova vidlice, ale
> problem je, kde sehnat patricne trafo. Vyhrabal jsem tedy zapojeni vidlice
> elektronicke ze skoly. Zkusil simulaci a utlum preslechu 3dB me prilis
> nepotesil. Ma nekdo prakticke zkusenosti nebo overene zapojeni tohoto
> telekomunikacniho prvku?
> dekuji
> VS

Zdravím,
  s vidlicemi je docela problém. Ani ne tak s vlastní vidlicí, ale hlavně
s vyvažovačem, který musí být její součástí a který určuje její základní
parametry. Při správně "namatchovaném" vyvažovači může být útlum přeslechu
velmi dobrý, teoreticky nekonečný. U přenosových systémů se kdysi vyvažovače
řešily adaptivně, nastavovaly se nahrubo zapájením vhodných kondenzátorů
a najemno odporovými trimry.
  Nejjednodušší zapojení elektronické vidlice je zde:

             |\  op amp buffer
   xmit------| >-------+-----------------+
             |/        |                 |
                       |                 |
                       \                 \
                       / R1              / R2
                       \                 \
                       /                 /
                 /|    |                 |
         op amp /-|----------------------+
   rcv-------- <  |    |                 |
                \+|----+                 |
                 \|    |                 | xfrmr
                       \            -->  )||(--------------  Tip
                       /            |    )||(                (to telco)
                       \ X        (Zl)   )||(
                       /            |    )||(--------------  Ring
                       |            -->  |
                       |                 |
                      gnd               gnd

  Není snad ani třeba moc simulací k pochopení, že pokud impedance vyvažovače
X bude přesně rovna Zl, tj. impedanci linky, bude útlum nekonečný, neboť signál
z výstupu vysílacího zesilovače se rozdělí přesně symetricky mezi obě větve
a tedy nezpůsobí žádný diferenční signál na vstupu přijímacího zesilovače.
  Pro praxi lze např. použít tento vyvažovač:

                 +----+
                 |    |
                 \    \
                 /    /
                 \    \
                 /    /
                 |    |
                 |    +-----+
                 |    |     |
                 |   ---   ---
                 |   ---   ---
                 |    |     |
                 |    |     \
                 |    |     /
                 |    |     \
                 |    |     /

  Coby odpory bych použil 1k trimry a coby C řádově desítky nF, záleží hodně
na délce vedení. To už chce trošku experimentování, ale při troše péče lze
dosáhnout skutečně dobrých parametrů.
  Trafíčko použíté v zapojení je vhodné s převodem 1:1, ale není to nutné, jen
je pak třeba samozřejmě vhodně upravit i vyvažovací impedanci a případně zisky
zesilovačů.

Zdraví Pavel.