Domena a vlastní www server

Radek Benedikt benedikt@login.cz
Sobota Březen 13 16:18:26 CET 2010

Dne sobota 13 březen 2010 11:03 Miroslav Draxal napsal(a):
> Dobry den,
>  jak je to dneska. Mam zaregistrovanou domenu ( vlastnim ji ), ale namam
> zatím vlastní www. Chci je provozovat na vlastnim serveru, mam pevnou
> IP. Jak a kde , nebo komu zdelim, ze na tehle IP lezi moje WWW. Vlastne
> DNS. Nejak jsem se v tom ztratil. Me to prijde, jako ze musim k nekomu ,
> kdo poskytuje vedeni a administraci DNS+ prostor pro WWW .Diky za
> odpoved. MIRA

Ono je potreba nemichat hodinky a holinky, jak to tady v konvi v naznacich
nekterych pisatelu zaznelo. Jedna vec je registrace a druha provoz domeny.
Provoz DNS serveru patri do druhe kategorie, tj. do provozu domeny a obvykle
je spojena s provozem dalsich aplikacnich serveru tj. napr. zminovaneho www
ci e-mail serveru. Ono to totiz funguje tak, ze pokud zadate ze chcete napr.
www.domena.cz tak se symbolicke jmeno musi prelozit na IP adresu. K tomu
slouzi DNS demon, ktery (pokud nema pozadovany dotaz zapamatovany v chache):

1) Dotaze se jednoho z tzv. root (korenovych) serveru, ktere jsou pevne dane a
demon je ma napevno "zadratovane" v konfiguracnim souboru kde ze je to (cz)
2) Odpovedi jsou mu dve (popr. vice) IP DNS serveru pro zonu .cz. Ty
obhospodaruje jako zastresujici autorita prave nic.cz. Zaznamy do nich
provadi prave jednotliivi registratori prostrednictvim cz.nic.
3) Jednoho ze serveru ziskanych v bode 2) se demon zepta kde ze je to
(domena). Pokud prislusny server nejde, pouzije ziskanou zalozni IP a dotaz
zopakuje.
4) Odpovedi jsou mu dve IP (popr. vice) IP DNS serveru pro zonu domena.cz.
Zaznamy v nich si obhospodaruje majitel prislusne domeny.
5) Jednoho ze serveru ziskanych v bode 4) se demon zepta kde ze je to (www).
Pokud prislusny server nejde, pouzije ziskanou zalozni IP a dotaz zopakuje.
6) Odpovedi je mu prislusna IP serveru www.domena.cz

A od bodu zhruba 3) je to zalezitost zakaznika, ne registratora. To ze vetsina
z nich poskytuje bonus ve forme toho, ze v cene registrace maji bezplatne
pouziti jejich DNS serveru pro ulozeni zaznamu o domene je jina. Pokud si u
nich ale zaroven neobjednate hosting prislusne domeny, kdy Vam zridi
prislusne virtualni servery jako www a e-mail a tim padem vi kam maji
smerovat prislusne zaznamy, tak by museli vestit z kristalove koule co
vlastne chcete.

Ja mam primarni DNS server u sebe, na serveru kde provozuju www a zalozni mam
v ramci registrace u registratora (ignum).

Radek

PS. pokud nevis tak Petra Zahradnika mohu jen doporucit. V zacatcich nam take
pomohl a pokud posoudim po tech letech pomer vykon/cena tak to nebyly
vyhozene penize.