OT: prepinani formatu obrazu u tv

Josef Stengl ok1ced@nagano.cz
Čtvrtek Březen 4 22:51:58 CET 2010

Cha, chá von by chtěl pruhy po stranách:-D.
Je vidět, že nepaříte k lidem, který musí mít každou novinku hned a hlasitě si ztěžují na to, jak jsou hloupí výrobci, páč tomu vůbec nerozumí. Vítejte v blbákově, ech čo to hovorím v realnom svete.

Oficiální důvod (důvod který byl prý uveden po tom, co 4:3 obraz se skutečně zobrazoval na 16:9 panelech jako 4:3 a bylo k vůlivá tom změněn byl ten, že lidé si stěžovali že mají po stranách obrazovky černé pruhy a zaplatili si celou obrazovku, tak proč je výrobce okrádá. Tak je hodl přestal okrádat. No. Samozřejmě to uvádím trošku s nadsázkou, protože dokument byl v Japonštině a Japonec, kterého jsem se ptal uměl Anglicky hůře než já:-).

Ale k formátům. Před pěti lety jsem na to kompiloval specifikaci maje jako zdoj obrázky s rozsypaným čajem v excelu (google translator tehdy nebyl) a zdrojové kódy z modelu který jsem neznal a měl jiné registry než které jsem potřeboval nastavovat já a tři rozdílně fungující TV. Tak to berte s rezervou, je to přece jen delší doba. Ale byla to docela sranda.

Toto se děje pro auto aspect, zdoj analog (anténa, SCART, ne cinch)
Když je formát neidentifikován, nebo je detekován formát 4:3, předpoklad je že je v 4:3 -> zvolí se tzv amor.. antro.. eeee .. no prostě formát obrazu kde je obraz rozdělen do zón a ty jsou roztáhnuty.  Střed je relativně neroztáhnut (nejvíce detailů), okraje jsou nataženy až do komických rozměrů.

pokud se u tohoto detekují letterboxy, je obraz horizontálně lineárně roztáhnut na celou šíři obrazovky, a vertikálně také, dle aspektu. To znamená, že 14:9 je horizonálně zkreslen (je to rozdíl od nastaveného 14:9), a lidé jsou také trošku širší.
Letterbox > než 16:9 (2.něco : 1) je brán jako 16:9, obraz je nezkreslený. Zůstanou pruhy nahoře i dole. Pokud si tento obraz zvětšíte zoomem3, přijdete o pravý a levý okraj obrazu, ale je zase vyšší. Titulky, prosím, nebudu popisovat. Je to na delší povídání.

Pokud detekován formát obrazu, tak se to děje v tomto pořadí: SlowSwitch (to je například pin 8 na scartu), informace v obrazu; WSS (teletext), nebo obdoba v digitálu a pak ty proklaté letterboxy.

WIDE znamená obecně detekován širokoúhlý signál to jest v tomto případě 14:9, 16:9, >16:9. Digitální signál má většinou informaci o formátu i o 4:3, tak je to to pak sranda.

Takže pokud STB bude mít výstup na 16:9 tak by to mělo fungovat takto:
pro 4:3 bude obraz zkresleně zobrazen přeze celou obrazovku (na nové TV už vám bohužel patch na 4:3 neudělám) - aspect Just nebo Panoramatický
pro 16:9, 14:9 obraz přeze celou obrazovku aspect WIDE
pro > 16:9 pruhy nahoře a dole, obraz nezkreslen. aspect WIDE.

ced

pro ostatní aspekty