Laboratorni zdroj z minuleho tydne

Ondrej leguanolog@seznam.cz
Čtvrtek Březen 4 11:12:09 CET 2010

Laboratorní spínaný zdroj - rozsah vstupních napětí jde udělat tak 0 -
50V a proud jde udělat i těch 10-20A - ostatně takové zdroje jsou běžně
dostupné komerčně. Nicméně 50V a 20A je 1kW ta to už chce pořádné trafo,
které jen tak nekoupíte.
Zatím jsem postavil jediný spínák (500W) a jeden profi viděl rozebraný,
takže to berte jako omezené zkušenosti ale i tak to možná přijde vhod.

Trafo: koupil bych normální ETD jádro s kostřičkou a navinul si ho sám.
Je to pár závitů, materiál se dá běžně koupit a je to stejně asi jediné
řešení. Návrh je v podstatě dosazení do pár rovnic, pro domácí použití
se může lehce naddimenzovat (nebo když si s tím chcete pohrát tak
zkusit, při jakém jádru ještě neshoří). Opakovatelnost také není tak
strašná - to své jsem párkrát převíjel a parametry byly vždy skoro
stejné. Nicméně cena není nejnižší - se vším všudy tak 500 - 1 000 Kč.

Aby to šlo použít pro takovýto rozsah výstupních napětí, tak se musí
dost výkonu spálit na různých "snubber" prvcích, takže účinnost bych
viděl tak 70% (tzn. 300W vyzářit, ale to se dá). Nicméně pak odpadá
problém s min. zátěží.

Pro tenhle výkon jde použít jako topologii jedině most nebo polomost.
Jenže pak se Uout řídí střídou, které se může měnit cca. od 10 do 90% a
pak pro Uin 400V vychází změna Uout třeba 5-45V. Jak dosáhnout větší
rozsah netuším. Z tohoto důvodu také asi nepůjde mít na jednom zdroji
dvě výstupní napětí. A to ještě beru, že máte na vstupu aktivní PFC a
tudíž konstantní napájecí napětí.

Řízení: TL494 nebo SG25xx/35xx asi spíše na sekundáru a tranzistory
řídit přes pomocná trafa. Jiné obvody by mohl být problém sehnat. Jako
tranzistory asi MOSy. Spínání tak 50 - 100 kHz.

Stabilita: To je celkem problém. Chcete různé výstupní napětí, takže
její zisk se bude měnit (tedy pokud bude na výstupu poťák - možná to jde
i jinak). Navíc chcete aby měla slušný zisk i při vyšších kmitočtech -
to kvůli slušné odezvě. A zároveň chcete stabilitu. Neříkám, že to
nejde, ale navrhnout to není úplně triviální a když s tím nemáte
zkušenosti tak. V cestě máte vlastně trafo, jehož parametry moc neznáte,
pak jeden nebo dva  LC filtry, jejichž parametry také moc neznáte a na
výstup zátěž, která se mění.

Závěr: Chce to nebát se návrhu a výroby trafa a zkušenosti s analogovým
návrhem.

OH

--
Jabber: Iguaner@jabber.cz
ICQ: 122712466

|       IKORAS - My home-made MP3 player          |
|       http://ikoras.iglu.cz                     |