presne meranie relativnej teploty

Pavel Novotný novotny.pp na atlas.cz
Pondělí Červen 28 09:45:06 CEST 2010

Pokud skutecne potrebujete, aby se cidla mezi sebou nerozchazela o vice 0,1C
dlouhodobe a nemuzete nebo nechcete zajistovat opakující se kalibraci
nemusite moc patrat, této dlouhodobe presnosti a stability dosahuji jen a
pouze platinova teplotni cidla v nejvyssi tride presnosti 1/3B, kde PC100 od
Hayashi Denko dosahuji presnosti +- 0,1C+0,0017t. Vzajemna relativni
přesnost po první kalibraci bude o rad lepsi.
Bohuzel ke kazdemu budete muset udelat odpovidajici a ne uplne triviální
elektroniku.

Pokud to není az tak metrologicka záležitost, mozna vas bude zajimat toto.
Tyden mi tu bezel nasledujici experiment, na nepajivem kontaktnim polii 4ks
cidel DS18B20, 4ks SHT21 (ono to je cidlo vlhkosi, ale obsahuje 14bit
teplomer) a pro kalibraci a mereni presne teploty prave to cidlo PT100 od
Hayashi Denko.
Za tu dobu co mi to merilo se teplota pohybovala od min. 12.72141 po
28.42071C udaj z PT100, ktery beru za bernou minci.
DS  mají pri t20C chybu typicky -0,25C a vzajemne ujizdi o 0,21C
STH mají pri t20C chybu typicky -0,19C a vzajemne ujizdi o 0,17C
Tedy nic moc, kdyz jsem to ale cele jeste strcil do lednice, abych ziskal
udaje pro -18C a nasledne  vystavil cca 50C
Nasledne vynesl do grafu, ziskal jsem pro kazde cidlo nejakou krivku druheho
radu, spocital chybu a pak pri mereni provadel korekce sedela mi vsechna
mereni s max chybou 0,03C (absolutne vuci PT100)

Otazkou je co dlouhodoba stabilita, ale v tom tydnu slusny vysledek.

PN