Mereni pudni vlhkosti?

Pavel Novotný novotny.pp na atlas.cz
Pátek Červen 25 17:45:42 CEST 2010

V praxi snazsi nez to teoreticky vypada, na trhu (celosvetovem trhu) je
pomerne uspesny meric, ktery je postaven na 74HC
Pravda pracuje s cca 90ns puls 400ns mezera tedy na frekvenci v ktere jeste
neni fazova rychlost vlny nezavisla na "kvalite" vody.
Pro nase bezne vody to je cca 10MHz a vys.

Nejsem odbornik na rychlost standardni logiky tak doufam, ze si neuriznu
ostudu, kdyz tak me prosim opravte.
U 74HC86 se uvadi propagation delay 11ns, ale to je cas za ktery se promitne
stav z vstupu A a B na vystup Y, ale to nam je celkem putna, jde o to jak
presne vuci sobe pracuji vstupy a ne kdy se vysledek prelije na vystup XOR,
pokud to je  za cas kratsi nez je mezera mezi pulsy. Znovu jsem nahledl do
DS 74HC86 a tuto informaci tam nevidim.
Nezbyva nez prejit od teorie k praxi. Signal 90ns puls, mezera 400ns (na
74HC nic lepsiho neumim), pustime ho do 0.5m dratu ve tvaru U, zdroj a
vysledek porovname na 74HC86 s keramickym C na vystupu.
Pokud to pouzijeme jako hladinomer tak na vystupnim napeti pozname stoupnuti
hladiny (ponoreni dratu ve vode) i o jediny mm. Uz si nepamatuji jaka casova
zmena tomu odpovida, ale je to 0,0 nic a citlivost prekvapila me samotneho
(overeno "laboratorne" na odmernem valci).

Muj "vylepseny" meric pracuje s pulsem 7.5ns a mezerou 22.5ns, tam pouzivam
tusim LVC hradlo a to ma propagation delay cca 800ps.
Rad bych to cele narval do nejakeho CPLD, asi zkusim XL9500 10ns. Netusite
nekdo jak je to s rychlosti XOR v tomto CPLD, nikde jsem se to opet
nedocetl.
Na presna mereni a vizualizace v oblasti ps, tedy na jednom pulsu bohuzel
nemam vybaveni tak sem nemohu hodit obrazek a presna data.
Nicmene to co jsem zatím nameril koreluje s teorii a to vcetne vlivu
teploty, tedy faktu, ze cca 5C meni permitivitu vody o necely bod.
Az sezenu vahu na ktere zvazim cca 30kg blok zeminy s rozlisenom na gram tak
prejdu na mereni v realne zemine s vahomernym overenim vlhkosti.

PN