Re: Fiskalni tiskarna, pouzitelna na Slovensku

j.Krajinka na seznam.cz j.Krajinka na seznam.cz
Čtvrtek Červen 3 18:20:13 CEST 2010

Toto je tak blbe, ze to mohl vymyslet jen statni urednik socialnedemokratickeho zamereni.
Mohu se prosim zeptat co mi jako jako slovenskemu provozovatali nejake prodejny brani mit vedle dalsi tiskarnu a po 17:00 prodavat se svou tiskarnou, tedy bez obtezovani nejakym modulem?

Jirka

> [...]

> pokladnami u nas, tak to bylo tak, ze velke tiskarnove firmy (Epson,
> Star) pridaly do nabidky fiskalni tiskarny, tj. bezne pokladni
> tiskarny, doplnene o fiskalni modul. Do neho se nesmazatelne pri tisku
> zapisovaly sumarni informace z vytistenych dokladu pro pripadnou
> kontrolu bernakem. To se mi zdalo docela technicky pochopitelne a
> logicke. Jen me tehdy prekvapila uroven provedeni tech fiskalnich
> modulu, ktere vypadaly, jako by je levoruky amater ohybal z plechy ve
> sveraku. Pritom se to predpokladam uz drive pouzivalo i nekde jinde

Tak mně to zase tak levoruce nepřipadalo. Tyto přidané fiskální moduly nedodávaly přímo ty firmy, které vyrábějí tiskárny, ale další dodavatelé, kteří je nechali certifikovat. Například jedna velká polská firma pro EPSON.

Já jsem je dodával (ty EPSONky) a také pokladny od ELCOMu. Mám tu snad ještě někde celou tu fiskální část od EPSONky, jestli jsem ji nevyhodil, a nějaké ELCOMy také, včetně testovacích fiskálních modulů.

> Ale situaci na Slovensku nerozumim. Tam pry snad musi existovat nejaky
> fiskalni modul (tedy kus SW na pocitaci), ktery musi byt
> certifikovany.

Fiskální modul funguje jako mezikus mezi tiskárnou/displejem a počítačem. Počítač posílá informace do fiskálního modulu, ten je posílá dále do tiskárny, a hlavně si ty údaje pamatuje. Při uzávěrce je pak vypálí do nesmazatelné EPROMky bez okénka, což je ta fiskální paměť, navíc zalitá a zapečetěná.

Musí být samozřejmě certifikovaný, jinak by to ani nedávalo smysl.

> Mate nekdo s fiskalnimi tiskarnami na Slovensku zkusenosti ?

Na Slovensku je to velmi podobné tomu, co bylo tady u nás, když to zavedli a záhy zase zrušili.

> Byli byste ochotni kratce napsat, existuje-li nejaka jednoducha
> moznost splnit zakon jen za pomoci bezne dodane tiskarny s fiskalnim
> modulem, aniz by nas SW musel podstupovat nejakou silenou certifikacni
> proceduru ? A mohli byste pripadne doporucit nejake osvedcene fiskalni
> tiskarny ?

Ano, to se dá splnit. Musíš pořídit fiskální tiskárnu. Když ji pořídíš jako hotovou, tak tím softwarem si do ní můžeš dělat, co chceš, protože ona už zajistí, že si to pamatuje. Software pak být certifikovaný nemusí. Ten zákazník-uživatel si pak musí zajistit její nahlášení a servisní středisko, které se mu o ni bude starat.

> - koupit fiskalni tiskarny od nejakeho zavedeneho vyrobce (Epson,
> Star, Samsung, ...)

Ty firmy to přímo nedodávají. Kontaktuj nějaké autorizované servisní středisko na Slovensku, to jim dodá tiskárnu a tobě dokumentaci k fiskálnímu modulu, který bude uvnitř.

Dalším řešením, které je poměrně levné, je použít fiskální pokladnu, která umí komunikovat s počítačem, ta pak může také tisknout na požádání fiskální stvrzenky přímo z PC.

> - doplnit do naseho SW nezbytne upravy pro rizeni te tiskarny, pricemz
> bych ocekaval ne integraci nejakeho DLL typu black-box, ale popis
> prikazu pro tisk se seocasnym zapisem do te trvale pameti

Ty z programu nic nezapisuješ do té paměti, ty tam prostě zahajuješ stvrzenku, posíláš datové řádky, vyvoláváš součet, zavíráš stvrzenky apod. O zbytek se stará ten fiskální modul. Na pokyn pak udělá závěrku, přesune denní součty do fiskální paměti, dodá kompletní žurnál do PC pro skladování atd. Komunikace většinou normálně sériově.

Petr Zahradník, počítačový expert