Když jsme u toho měření...hladina vody v nádrži

Josef Stengl ok1ced na nagano.cz
Úterý Červenec 27 12:43:54 CEST 2010

Nedelal.
Ale jestli si dobre pamatuji jak to maji zarizene vodarny (delal jsem u nich na vejsce brigadu) tak systemu je nekolik.

spinani hladin:
klasicke elektrody - mereni proudu; na destovku to fungovat bude. Destovka je relativne voda bez mineralu, tak by se ty
kontakty nemusely cistit tak casto. Ale voda obsahujici vysoke mnostvi zeleza a vapna (jako pitna se musela filtrovat)
zanesla kontakty spolehlive do mesice. Nekdy i drive, kdyz jste cisteny odflaknul.

Takze odporova tyc hezka, ale jak casto to holate cistit a jakou toleranci tomu date? Nekoli malo dni to asi i bude fungovat.

takzvana "vajicka" - takova vec ve tvaru vejce na provazku ve spravnych vyskach. Kdyz byla hadina nizko, tak visela, kdyz
vysoko tak plavala (byla lehci vody) a sepnul/rozepnul se kontakt (byla spinaci, rozpinaci s prepinacimi jsem se nestkal).
Relativne spolehlive. Sem tam upadl drat nebo provazek (neco neco co mel po ruce clovek co to zrovna spravoval)

vyska hladiny (vodojemy) - hle prekvapeni - plovaky  a mechanicky prenos - pasek s absolutni polohou (dirky a ty se pak
cetly opticky, mereni vdalenosti - klasicky plovak, kladka a druhy konec merila se vzdalenst, odporova draha ... Proste
variace na tema plovak kladka a druhy konec ukazoval. Spolehlive. Jen ta kladka se obcas musela namazat. Nejproblemovejsi
bylo snimani a prevod na elektrickou velicinu.

Desne to rezlo. V podzemnich vodojemech je hrozna vlhkost. A zima.

kapacitne. To jsem nikdy nevidel, nebo jsem se toho nevsiml. Princip se snad ten, ze jsou dvoje "hrabe" naproti sobe a
voda ma jinou permealibitu nez vzduch. Asi jsou problemy s vodou (kazda ma jinou) protoze jsem o tom nikde neslysel - ani
jako moznost snimani. Ale mohu se mylit.

Takze nechi vam radit, jak to udelat, nadavejte si pak sobe. Ale (hle je zde jedno ale jest!:-) ja, pokud by me stacilo
mrknout se a videt, zadny zaznam nebo vzdalene mereni bych tak vrazil soustavu plovak -> kladka -> ukazatel. Ukazatel dal
mezi dve prkna (abych nemel kyvadlo) a zakazal vetru moc foukat. A obcas promazal kladku. V zime to mozna zamrzne, ale ono
to pri tani zase rozmrzne (takzvany zamrzly system s autorestartem:-)

Mozna existuje neco modernejsiho, ale nejak jsem se stim nesetkal. Asi moc drahe.