transform

Daniel Valuch daniel.valuch na orange.fr
Pondělí Červenec 19 18:19:47 CEST 2010

funguje to uplne jednoducho, uz som to sem kedysi pisal aj s detailami.
Pouziva sa transformacia impedancie na vedeni.
Vedenie o menovitej impedancii Z0 zatazene impedanciou Zl bude mat
vstupnu impedanciu definovanu podla vztahu v prilohe.
Zaujimave suvislosti su napriklad tieto:
- ak je impedancia zataze rovna impedancii vedenia po celom vedeni je
impedancia konstantna nezavisle od dlzky. Ku ziadnej transformacii
nedochadza (tak ako niekto poznamenal). Preto je dlzka vedenia v
prisposobenom systeme neobmedzena a vzdy dostanete na vstupe menovitu
impedanciu.
- ked pripojime na koniec vedenia lubovolnu impedanciu tato sa
pretransformuje na vstup na inu impedanciu. Ak to nakreslime v smithovom
diagrame dostaneme pekny kruh ktory ma stred v bode impedancie vedenia a
prechadza bodom kde je znazornena impedancia zataze
- toto ma v specialnom pripade jeden velmi zaujimavy dosledok a sice ak
bude elektricka dlzka (k*L) rovna nasobkom 90 stupnov po vypocitani
limity toho zlomku dostaneme pre vstupnu impedanciu Zin = Z0^2/Zl .
Vsimneme si ze ak je Zl realna tak aj Zin bude cisto realna co je velmi
dobre. Pomocou jednoduchej trojclenky teraz vieme vypocitat ze ak chceme
pretransformovat znamu impedanciu zataze na danu vstupnu impedanciu
musime pouzit vedenie o impedancii sqrt(Zin/Zl) a dlzke 90 stupnov.
Su tam dalsie zaujimave veci ale tie nie su pre toto vlakno relevantne.
Nie je to ziadna veda, nic sa nenakmitava, nic sa netieni :-)

http://engnet.anu.edu.au/DEcourses/engn4545/lectures/lecture21.pdf

b.