cidlo C02(smradu) do domacnosti ?

"Ing. K.Prokůpek" kpr na seznam.cz
Sobota Červenec 3 08:22:51 CEST 2010

Jeste doplnim jednu spatnou zpravu, tyhle nejlevnejsi cidla nejsou
prilis linearni a je treba kompenzovat teplotu a vlhkost.
U cidel na bazi ZnO je hodne velka krizova citlivost, takze cidlo neni
problem bud otravit nebo vybudit jinym plynem ve stopove koncentraci,
ktery ani necitite. Pokud merite treba v kuchyni kde mate uskladnene i
nejaka cistidla ve skrini, tak to muze neustale ukazovat nejakou vysokou
koncentraci.
Diky zhaveni maji tyhle cidla velkou spotrebu a pro bateriove
aplikace/remote se nehodi. Oproti tomu zase jednoduchost zapojeni,
postaci procesor s 8-bitovym ADC, +5V napajeni a v podstate jen dalsi 2
odpory.

Elektrochemicke senzory nebo opticke jsuo drazsi a slozitejsi, ale zase
linearnejsi a nemaji tak rychlou degradaci. ZnO starne pomerne dost
rychle, cca za 6-16 mesicu je potreba rekalibrovat a ubytek muze byt
nekdy az -20dB.

Kalibrace v domacich podminkach je slozita, ale neni nemozna. Nektere
plyny si lze snadno pripravit...treba CO2 (soda + ocet), kalibrace
uhlovodiku se da udelat taky v PET flasce za pomoci pipety a kapkoveho
davkovani.

KPR