[OT] Materialy na plaste/kolecka - bylo Re: Elektricke kolo

Koder Petr Koder.Petr na azd.cz
Pátek Červenec 2 08:35:39 CEST 2010

Uz je patek, tak pridam svuj laicky nazor...

Kdyz jsem se ucil na skole o jizdnich odporech, jednim z nich byl valivy odpor pneu... Tady to bude podobne.
Odpor valeni (rameno valiveho odporu) se sklada z mnoha vlivu, ale podle mého jsou nejdůlezitejsi tyto:

1) anelasticita (vnitrni utlum, treni): vyjadruje kolik energie se zmari pri deformacnim cyklu. Maly obrazek s parametry zakladnich materialu jsem nasel tady:
http://ime.fme.vutbr.cz/files/vyuka/GS0/03%20-%20Plasticita.doc

2) tvrdost materialu resp. modul pruznosti: ovlivnuji dva vlivy vedouci ke ztratam.
Prvni souvisi s anelasticitou. Tedy zjednodusene cim vice material deformujeme, tim vetsi v nem jsou ztraty.
Druhy souvisi s odvalovanim jako takovym. Aby dochazelo k cistemu valeni, musi byt stycna plocha bodova. Pokud je vsak vlivem deformaci stycna plocha velka, dochazi k lokalnimu smykovemu treni. Pak se uplatni i koef. smykoveho treni mezi povrchy. Toto smykove treni je take jedna z pricin opotrebeni kolecka/pneu.

3) vliv podkladu - tady se projevuji vlastnosti podkladu a jejich vazba na kolecko. Pokud je podklad deformovatelny, muze prilis "tvrde" kolecko prinest mnohem vetsi ztraty, nez mekci ("zamackavani" do podkladu).
Male a tvrde kolecko bude mit vetsi problemy s nerovnostmi terenu (struktura povrchu, kanimky).

Netusim presne, jak kolecka pri nakupu jednoduse vyzkouset. Nejlepsi by byl nejaky pripravek pro mereni valiveho odporu :)
Kazdopadne zkouska "odrazem" zohlednuje anelasticitu a tedy i jeden z vlivu. Otazka je, do jake miry ovlivnuje zkousku podlozka (idealne tvrda a s velkou hmotnosti).
Tvrdost lze asi posoudit dobre. Otazka je vybraty tu spravnou s ohledem na podklad.
Pak je tu jeste otazka bezpecnosti. Kolecka by mela taky prenaset nejake sily na podlozku...

Takze jsem asi moc neporadil...