OT: AAC kódování

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Sobota Leden 30 12:15:27 CET 2010

Zdravím,
  tak jsem si zamiloval jeden shoutcastový stream se starou disco hudbou ze
70 let a chtěl bych si jej občas nahrávat a vyseparovávat z něj sem tam
nějakou písničku. Stream je v AAC.
  Četl jsem si o AAC např. na wikipedii a nevyčetl jsem tam, proč se mi to
chová, takto divně:
  Přestože má stream jen 48 kbps, zvuk je velmi bohatý a na daný žánr zcela
postačující (zatímco mp3 by na tomto bitrate už jen vrzala a syčela). Zajímavé
je, že ihned po zapnutí playeru je chvilku slyšet frekvenčně velmi omezený
signál (tak do 3 kHz, asi jako z telefonu) a do cca sekundy se k němu přidají
vyšší frekvence a signál se stane plně poslouchatelným.
  Vlastní nahrávání je trivka: mplayer -dumpfile file.aac -dumpaudio <URL>
  Po nahrání lze stream přehrát: mplayer file.aac - projeví se stejný efekt,
chvilku to hraje bez výšek a pak se tyto přidají.
  Nyní ale nastane problém: Chci si ze streamu vybrat skladby, které mne
zajímají. Tož celý nahraný stream otevřu v Audacity (import pomocí libavcodec,
stejné verze, jako používá mplayer pro přehrávání), ale ouha: v Audacity celý
stream zní "telefonně", výšky schází. A samozřejmě, když už to je takto
importováno, jakýkoliv export např. v ogg, mp3 nebo zase v aac už je nevrátí.
Čím to je ? Zdá se, jako by v tom AAC byly 2 samostatné "vrstvy", základní
"telefonní" a ta "kvalitnější". Přehrávání streamu, ať už ze sítě nebo souboru,
vezme obě, zatímco Audacity naimportuje (pomocí téže knihovny) jen ten základ.
  Nezajímají mne ani tak rady typu "použij ten a ten program, ten to určitě
umí", jako spíše teoretické vysvětlení. Na jeho základě bych se pak podíval
do zdrojáku audacity, případně libavcodec, a zkusil to fixnout...

Zdraví Pavel