Re: SW dekoder morseovky WAS:online kratkovlnny prijimac

Vojtěch Bubník bubnikv@seznam.cz
Neděle Leden 24 13:02:54 CET 2010

> nemate nejaky tip na sw dekoder
> morseovky ? Par jsem jich stahnul , ale vysledek je jeste horsi nez co
> dokazu dekodovat mozkem :)

Docela dobrý dekodér je CWget (placený). Z volně šiřitelných jsou poměrně dobré v multipsk a třeba v mém PocketDigi, ať si přihřeju polívčičku :-)

Problém s dekódováním morseovky je, že je to amplitudová modulace, asynchroní mód, kde není ani známá rychlost, navíc to leckdo pěkně prasí. Takže ten dekodér se nemá čeho chytit a většina programů pouze vyhodnotí přitomnost tónu a nějakým stavovým automatem zpracuje informaci typu "tón začal" a "tón skončil". Chytřejší programy ještě zkusí nějakým způsobem korigovat impulzní rušení, například CWget či PocketDigi má konfigurovatelnou dolní propust za výstupem z tónového detektoru.

Správnou cestou je použít statistické metody známé z programů pro porozumění řeči. Od vánoc tu mám knihu o Bayesovské statistice právě k účelu přepracovat můj dekodér morseovky :-)

Asi nejlepší dekodér je následující, který nějaký typ pokročilé statistiky používá. Ten chlapík si to ale nechává poporávu zaplatit.
http://www.dxatlas.com/CwSkimmer/

Vojta