Rozvody v byte

Radek Benedikt benedikt@login.cz
Sobota Leden 23 18:52:40 CET 2010

Dne pátek 22 leden 2010 12:47 Ondřej Pužman napsal(a):

> mám poměrně čerstvou zkušenost - cca 2,5 měsíce. Drážky jsem si dělal
> sám - drážkovačku jsem si půjčil od známého (nějakou obyčejnou z hobby

	Takze taky prihodim par zkusenosti, vodorovnym drazkam bych se vyhybal jako
krizi. Svislym se clovek nevyhne, preci jen privody k vypinacum v listach
nejsou v dnesni dobe moc de luxe.
	Sam jsem pokoj omital suchou omitkou, aneb obkladal primolepenym
sadrokartonem. Do nej se vesly primozatmelit privody k vypinacum. Zasuvky
jsem vsechny zasekaval do betonu a privod maji zasekany tech cca 10 cm svisle
dolu. Dole je to pak nacpane do podlahove listy obdobne te od Hagera ale od
Koposu, konkretne LP 80 x 25. Daji se k ni sehnat i krabicky pro montaz na
zed, ale to se mi moc nelibilo. Takze taky u me zvitezila kombinace
zasekavani + listy.
	Co se tyka UTP kabelu, v tech listach mam zhruba kilometr UTPcka a je to
stejne obcas malo. Cat6 je montazne o dost sprostych slov, je u ni o dost
vetsi polomer ohybu nez u Cat5. Je to zpusobeno jinou konstrukci kabelu, u
Cat5 jsou jednotlive pary od sebe oddeleny jen tim, ze maji navzajem kazdy
jiny pocet zavitu (zkrouceni) na metr. Je to proto aby se do sebe
nezarezavaly. Vedlejsi efekt toho je ale, ze je kazdy par jinak dlouhy. U
Cat6 je ta delka kabelu mezi sebou stejna (abych byl presny existuji, resp.
existovaly kabely obdobne i v Cat5 - napr. Mediatwist) a jejich separace mezi
sebou je zajistena plastikovym krizkem (x) po cele delce kabelu. Co se tyka
zazdeni, nebal bych se toho, ale zvolil bych kabel s rozumnou izolaci, tj.
urceny do vnejsiho prostredi. Byvaji obvykle cerne, a nektere maji i dvojitou
izolaci (nemyslim tim elektricky, ale mechanicky) guma + plast. Pravda dela
se s nima hur, jsou neohebnejsi.
	Co se tyka silariny, pro prime zazdeni jsou predevsim urcene CYKYLo, tj.
ploche. Slusne se ve zdi chladi a muzou mit tim padem o neco lepsi zatizeni
nez obdobne CYKY. Do trubek a list naopak CYKY. Nerikam, ze to nejde naopak,
ale takhle je to nejbeznejsi a ma to svoji logiku - vychazi to prave z
vypoctu otepleni kabelu pri danem ulozeni. Zda 1.5 nebo 2.5 ? Zase je tady
nutno zohlednit par hledisek. Na zacatek neco proti - s 2.5 se hnusne dela,
prubezny privod k zasuvkam, tj. jeden kabel dovnitr, druhy ven se da udelat
snad jen v hlubsi zasuvce, v nizke i kdyz se tam ta zasuvka vejde to
udelet ?... Cim dal tim casteji je videt i styl prevzaty snad od Nemcu a
rozvodu prave v podlahove liste - privodni drat bezici okolo misnosti se
prestrihne a spoji se spojkou s T odbockou k zasuvce... S 1.5 takove problemy
nejsou. Ale, musi se pak hlidat dovolene otepleni vodice pri danem zatizeni a
impedance smycky. Predevsim ta impedance smycky muze byt problem, pokud je to
delsi vedeni a je na tom balik zasuvek. Ja se drzel klasiky, zasuvky 2.5 a
svetla 1.5 a nadaval.... A to navic nemam ani vsechno jistene 16A jisticema,
davam tam co nejmin potrebuju. Nesmi byt ale jeden zasuvkovy rozvod na cely
byt (to dnes ani IMHO nejde). Proc ? Rozvod by mel byt jisten podle
nejslabsiho pouziteho kabelu a pokud to neni splneno, tak se musi jistit pri
zmene prurezu. A to u nas neni, zlata Anglie... Staci se podivat na
libovolnou prodluzovacku, ty 16A nemaji ani nahodou. A davat na svetla
10A.... to je obdobne. Navic byt nemam s elektrickym sporakem, takze i hlavni
jisteni tomu odpovida a pokud ma byt dodrzena selektivita jisteni (tj. nema
vypadnout hlavni jistic na baraku) tak je vhodne u jisteni premyslet a nebyt
maximalisticky co se tyka Amperu.
	Jinak abych se vratil jeste k tomu sekani, napric misnosti mam
vysekany "kolektorovy" kanal pro kabely audio-video raze 2*40mm, vyuzil jsem
ale stavajici sparu mezi dvema podlahovymi panely a olamal, resp. spis
zarovnal, po porade s clovekem co se panely jako sef panelarky cely zivot
zivil, horni okraj nad spoji. Dalsi kus mam zasekavany, take do podlahy, v
predsini, konkretne kus privodu k zasuvkam a hlavne spoje mezi krizovymi
vypinaci. Mam sekanou jen minimalni hloubku, tak aby do toho sel naplacato
placnout CYKYLo kabel. Lepit ho tam bylo dost tvrdarna, pri dane hloubce
zlabku tak natrikrat - rozvinout, pozatezovat v drazce kde cim, na par
mistech bodove pribetonovat rychletuhnoucim betonem. Po zatuhnuti dorovnat,
zase prizatizit, pridat jeste par bodu a dotretice po zaschnuti dobetonovat.
Je tedy pravda, ze jsem na te hloubce opravdu setril. Rezat to predem
flexou ? moc to pro malou hloubku ztraci smysl. Je z toho sileny bordel a
stejne se to musi dosekavat. Vic se mi osvecily alespon dve vrtaci kladiva,
jedno s beznym vrtakem, tim se to trochu v pripade potreby ohranici prace
v "plose" a druhym se to seka. Pravidelne stridani jim da i sanci
vychladnout. Totez zhruba plati i u tech zasuvek. Bud koupit specialni vrtak
na krabicky do zelezobetonu a modlit se , aby se neuvolnil nejaky drat pri
vrtani a nebylo hezkych par tisic v haji, nebo si namalovat kolecko (tedy ja
ho maloval tim levnym vrtakem na zasuvky do zdiva z hobymarketu, par mm se s
nim do zdi vyvrtat da, pak uz je to o ztratu zubu) a vyvrtat po obvodu par
der cca 6 mm vrtakem a vyseknout. Sekat se to musi stejne....

	To je tak, asi bez ladu a skladu zhruba vse,

	Radek