Zajímavá porucha historické kalkulačky TI-58

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Úterý Leden 19 21:33:54 CET 2010

Zdravím,
  zakoupil jsem na Aukru stařičkou TI-58. Ne, že bych ji nutně potřeboval,
neboť mám TI-59 ve skvělém stavu, ale říkal jsem si, že buďto na náhradní
díly (jsou dost podobné, např. tlačítka mají shodná) nebo prostě na nějaké
experimenty, které bych se bál s tou 59kou dělat.
  Zjistil jsem však zajímavou poruchu. Nejhořejší řada kláves se chová jinak,
než má. Normálně jsou tam jen programové klávesy A - E (a jejich "shiftované"
doplňky A' - E'), avšak u tohoto stroje se chovají úplně jinak. Klávesa A
generuje kód 98 (což odpovídá funkci Adv - posun papíru tiskárny), a to
v manuálním i programovém režimu. Zajímavé je, že tento kód normálně nelze
z klávesnice jedním stiskem vyloudit - funkce Adv (a její kód) se totiž musí
zadat přes klávesu 2nd a pak klávesu "." - je to "shiftovaná" funkce. Klávesa
A má generovat správně kód 11 - jde vlastně o polohu tlačítka v matici a A
je úplně vlevo nahoře.
  Klávesa B generuje, což už není tak překvapující, kód 99, tj. "Prt" (Print),
pro který samozřejmě platí totéž, co řečeno výše - na standardní klávesnici
jej jedním stiskem nelze dostat a tato klávesa má mít kód 12.
  Nejzajímavěji se chová klávesa C - dělá totiž něco jinak zcela nevídaného.
Po dobu jejího držení zcela zhasne displej kalkulátoru a po puštění se opět
rozsvítí s tím, že kalkulátor je zcela vyresetován. Nelze tedy zjistit ani
její kód, neboť pochopitelně jej nelze uložit - po stisku se kalkulátor
okamžitě zcela zresetuje a tedy opustí programovací režim. Chová se to přesně
jako tlačítko RESET, až na to, že tyto kalkulačky normálně žádné takové
tlačítko nemají. Mají sice různé funkce např. pro mazání obsahu programové
nebo datové paměti, avšak ty se nikdy nechovají takto, že by po dobu stisku
byl kalkulátor "mrtev". Navíc tuto klávesu nyní kalkulátor "vyhodnotí" i v
okamžiku, kdy mu běží program a to za normálních okolností vůbec klávesnici
nesnímá (až na jedno tlačítko Run/Stop). Napadlo mne, zda náhodou toto tlačítko
nezpůsobí někde zkrat, že by vypadlo napájení a pak zase naběhlo, ale ne -
odběr kalkulátoru naopak nepatrně klesne, protože zhasne ten displej.
  Zbylé klávesy D a E generují opět kód 99, chovají se tedy stejně jako
klávesa B.
  Kalkulátor jsem měl rozebrán a nenašel jsem žádnou viditelnou příčinu
poruchy. Zkraty v klávesnici rozhodně nejsou, ostatní tlačítka fungují
normálně a kdyby byl někde v matici zkrat, bylo by více tlačítek "mrtvých".
Vodič z té "mrtvé" řady vede, kam má - na jeden vodič multiplexované sběrnice
CPU. Zkrátka není tam žádná stopa nějakého problému.
  Vyvolání diagnostického programu proběhne korektně se správným výsledkem,
kalkulátor žádnou vnitřní závadu nedetekuje.
  Nemyslím, že by někdo hned přispěchal se správným vysvětlením, ani o něj
nežádám, jen jsem to sem napsal, protože projevy závady se mi zdají velmi
zajímavé a zvláštní. Kloním se k závěru, že asi bude poškozen nějaký dekodér
nebo (de)multiplexor a že zřejmě se pak při stisku těchto kláves vytvářejí
běžně nezískatelné kombinace stavů, na které firmware kalkulátoru reaguje
takto atypicky. Bohužel, více toho už asi zjistit nepůjde, informace o
těchto přístrojích jsou dnes velmi kusé a špatně se shánějí.

Zdraví a hezký večer přeje Pavel.