Slunecni kolektory

Tomáš Tomáš tom.tore@seznam.cz
Pondělí Leden 18 15:36:08 CET 2010

Izolacni dvoj a vice skla dnesni konstrukce by se z vnitrni strany prakticky rosit nemela.
Timto problemem trpela izolacni skla druhe generace (pajene sklo s distancnim rameckem a prvni verze treti generace tj. skla lepena s jednoduchou izolaci a bez pohlcovace vlhkosti.)
Tato skla mela diky velke netesnosti vnitrniho prostoru velkou fluktuaci vzduchu mezi skla a s tim souvisejici vznik kondezatu.
Na toto se reagovalo novejsi generaci skel u ktere se pouziva zdvojena izolace, distancini ramecek a pohlcovac vlhkosti.

Jak jsem jiz rikal, vyrobit hermeticke sklo prakticky nelze, tedy danou technologii a predevsim za dane penize.
Provadeli se testy a u pokusneho skla klesk po 3 letech obsah argonu o vice nez 30%.
Z hlediska zivotnosti plynu uvnitr okna je nejvhodnejsi volit okno s nerozevym rameckem, je tepelne lepsi nez hlinik nebo ocel, sice horsi nez plast, ale ma vyssi teplotni stalost a lepsi prilnavost k bitumenovym tmelum, kterymi se to cele lepi.
Absorbcni schopnost silikagelu se u beznych vyrobcu voli takova, ze i v nejhorsim projektovanem neporuchovem pripade by tento mel vydrzet cca 30-40let, v realu spise vice, protoze se pocita s mezni vlhkosti. Cena pohlcovace je takova, ze se zde moc nevyplati setrit (snad).
Regenerace silikagelu je teoreticky mozna, prakticky si to moc neumimu u oken predstavit.

Jak zde jiz bylo uvedeno, dnesni okna se rosi spise po obvodu na vnitrni strane, je to fyzikalni zalezitost a signal, ze jsou pouzita okna s horsim distancnim rameckem, horsim ramem a horsim zasklenim, teplota vnitrniho skla se dostane pod rosny bod a dochazi ke kondenzaci.

Tom

> Cena kryptonu a xenonu je pro plneni oken docela drasticka, argon ujde,
> ale kvuli 0.14 W/m2K nikdo nebude vylamovat okno z ramu a tahat jej do
> sklarny. Mam argon, mam okna, ale ani tak mi nestoji za to rozebrat okno
> a snazit se plnit.

Ja myslel ze to znovu naplneni je prave kvuli tomu aby se predeslo fazi II
kdy se do toho dostava vzduch, vlhkost nacucava silikagel a az se nasyti
tak ty okna zacnou rosit. A s tim uz se pak asi nic udelat neda ?