Mereni linearniho pohybu

Martin Locker locker@vosrk.cz
Středa Leden 13 21:21:33 CET 2010

Zdravím,

ve škole se snaží zprovoznit nějaké staré zkušební zařízení (odhaduji tak z roku 1960).
A na mě jako "odborníka na elektriku" se obrátili s tím, zda by se nadalo nějak nahradit
původní zapisovací zařízení (takový posouvající se papír a pisátko, do kterého se kape inkoust).
Oba pohyby jsou mechanicky odkudsi zevnitř přenášeny na pohyb papíru a na pohyb pisátka.
Tzn. potřeboval bych měřit dva posuvné pohyby v rozsahu cca 0-150mm, ideálně s rozlišením
0,1mm (výsledek do 10 bitů). Přesnost není až tak zásadní (to tvrdím já, ne ti co to chtějí), stačí
když změny budou monotónní (přesnost do 1mm by mohla stačit). Samozřejmě by to mělo být pokud
možno "zadarmo".
Zatím nejjednodušší řešení, které jsem vymyslel jsou dvě kladky s ozubeným řemenem
nebo lankem, kde jedna kladka je na ose potenciometru (dále už jen uP s AD). Ovšem pro normální potenciometr
by musela kladka mít průměr více než 60mm (a to bude asi prostorově neschůdné) nebo by se musel
použít víceotáčkový potenciometr.
Nemáta nějaký jiný nápad, který se dá s malými náklady realizovat (strojní vybavení je k dispozici).

Děkuji za nápady a jsem s pozdravem

Martin L.