sata hdisk KO

Tomáš Tomáš tom.tore@seznam.cz
Úterý Leden 12 01:06:05 CET 2010

Se mi libi jak je dnes moderni pohrbivat HDD a to v dobe kdy defakto neexistuje adekvatni nahrada a to jak po technicke tak financni strance. Vsadil bych se, ze tu s nami HDD budou i za 10 let, ale byl by to podvod a sazka na jistotu.
Si to shrme, dnes tu za mene nez 100$ male disk s 1TB, v dalsim kroku vyrobci nasadi NC-MR hlavy voz umozni zvysit kapacitu 5x tedy di dvou let zde mama 5TB disky a ted prijde to nejlepsim stale budou stat pod 100$
To bude, z dnesniho pohledu, asi konecna, presneji konecna z pohledu klasickeho magnetickeho zaznamu, nikoliv HDD.
Pravdepodobne se pak pristoupi k Heat-assisted magnetic recording, kde existuje potencial pro narust kapaciy az 250x.
Je otazkou jak to bude s cenou , ale nejaky ohrivaci laser snad nebude tak draha vec. Jinak receno do 10 let zde muzeme mit HDD s 1PB.
Co proti tomu chcete postavit? SSD s Flash, to snad ne. Aktualne 32nm technologie dokaze vyrobit 3bit MLC o velikosti 16GB, ponechme stranou, ze Samsung tyto pameti aktualne stahuje, protoze maji problemy s "parametry" i zalostnou zivotnost. Uplnou nahodou je zivotnost MLC bunky dokonce nizsi nez uvadenych 100k cyklu. Financne v multicenu za 100$ poridite tak 16GB.
Jaky je vyhled, s 22nm technologii se teoreticky muze kapacita zvysit 4x , bohuzel stoupne i cena, protoze kazda technologie pod 32nm je extreme draha, co muze nasledovat 11nm, ale je otazka zda touto technologii v;bec bude mozne Flash delat, nicmen i tak je zde perspektiva rustu tak na 256GB / chip. Pri 16 ubohe 4TB nekdy kolem roku 2015.
A to se bavime o MLC, neresime zivotnost a neresime cenu.

I pres nasovou podporu stoji HDD za upadkem DVD a nijak ohromujicim nastupem BR. Ruku na srdce, kdo vypaluje filmy a kdo je jen kopne na domaci TB server ....

Tom

No HDD nejsou ve slepé uličce, ty jsou na konci života :-) Ale to je
slovíčkaření. Jak bylo psáno jinde, tak probém v SSD je v technologii
FLASH. Součastné SSD není pouužitelné pro např. práci, kdy na notebooku
(píši toto z hotelu a nehodlám sebou nosit desktopový počítač:-)
polovinu pracovní dobu kompiluji, páč nejsem dokonalý ani nevím vše.
Natož ostatní :-). Nevím za jak krátkou dobu bych odpravil MLC FLASH
SSD. Jedná se o vytvoření a  smazání desetitisíců souborů  denně (jedna
kompilace vytvoří přeze 2000 souborů (také mě to překvapilo) a to jsou
jen ty o kterých vím. No a to se provádí celý den. Neřešte proč, já jsem
prostředí nepsal.
 Problém z přepisovatelností jistě máte v povědomí, protože
přepisovatelnost neuvádíte. A to je podle mě hlavní parametr HDD. Prostě
mám data a chci je tam mít i příští týden, Ano souhlasím, SSD je hezká
myšlenka, do budoucna jistě použitelná jako náhražka něž se vyvinou
pořádné paměti (ta ideální, nebo jen ta se jí blížící), to znamená jedna
paměť pro data i pro program (tedy jestli v té době nebudou jen data
:-). Ale vy to zde presentujete tak (alepoň já mám ten dojem), že
součastné SSD jsou skvělá a přímá náhrada součastých HDD beze toho
abyste se jen zmínil o negativních stranách součastné technologie a to
takové, která výrazně znevýhodnuje tuto technologii.. A to je zde, podle
mého názoru, velmi zavádějící až lživé tvrzení.

To že mechanické magnetické disky odcházejí do věčných lovišt je nemoc
součastné spotřeby. Kácení kostí a rejžování lámů, nebo jak se to dnes
vyslovuje.
ced

P.S: Neděláte v managmentu? Nížším?